april

Belgen bij Fontys (2): "In Nederland is het minder streng"

De Belgen bij Fontys vormen een bijzondere groep. Zij zijn ‘internationaal’ maar ook weer niet. Qua taal en historie staan ze een stuk dichter bij Nederland dan andere buitenlanders. Met alle onderlinge grappen van dien… Hoe is het voor Vlamingen om te werken of studeren in Nederland? We vroegen het vijf Belgen Vandaag deel 2: student Florian Tournicourt.

door Frank van den Nieuwenhuijzen
Florian Tournicourt (22) studeert Technische Bedrijfskunde in Eindhoven. Ook zijn middelbare school doorliep hij in Nederland. “Na de brugklas in België koos ik daarvoor. Ik ben dyslectisch, en daarop werd in Nederland beter ingespeeld. In België zou ik automatisch in een speciale, gescheiden klas terechtkomen. Maar ik wilde me helemaal geen ‘probleemgeval’ voelen.”

Omdat doorstromen naar het Nederlandse hbo vervolgens logischer was, werd het uiteindelijk Fontys. “Via de studieloopbaanbegeleider is er ook weer extra aandacht voor mijn dyslexie. Ik ondervind verder geen problemen tijdens de studie.” Wezenlijk verschil tussen het onderwijs in beide landen: in Nederland is het minder streng. “Het contact met docenten verloopt losser, informeler. Dat ligt mij wel.”

Gevraagd naar cultuurverschillen, zegt Florian: “Nederlanders zeggen vaak botweg wat ze denken. Ook kunnen ze wat grover gebekt zijn dan Belgen.” In het geval van Florian is de grens tussen België en Nederland inmiddels volledig weggevaagd. “Volgens mij maak ik geeneens meer een onderscheid tussen de landen. Eindhoven en Antwerpen, waar ik studeer en woon, zijn voor mij gewoon twee superleuke steden. Dat er een grens tussen zit, ben ik een beetje vergeten.” Toch komt die grens soms weer tevoorschijn. “Straks bij het WK-voetbal zal ik me weer op-en-top Belg voelen. Zoals bekend is Oranje daar niet bij, maar de Rode Duivels wél.”