augustus
2021

'Belangen docenten niet meegewogen bij heropening'

Sommige docenten hebben hun twijfels bij de opening van het nieuwe studiejaar: kan het wel veilig? Vakbond AOb peilt sinds dit weekend zijn leden. De belangen van docenten zijn volgens de bond nauwelijks meegewogen. Bij Fontys hebben zich zover bekend nog geen medewerkers gemeld die zich zorgen maken.

Vanaf september kunnen studenten weer naar de campus en hoeven ze in werkgroepen en collegezalen geen anderhalve meter afstand meer te houden. Wel dragen ze mondkapjes op de gangen en mogen ze met hooguit 75 studenten bijeen komen.

Onderwijsbestuurders en studentenorganisaties vinden het goed nieuws, maar sommige docenten maken zich zorgen en verwijzen naar de deskundigen van het OMT: die adviseerden immers om nog even drie weken te wachten. Dat zou de risico’s bij de start van het studiejaar beperken.

Bij de ondernemingsraad noch bij de dienst P&O van Fontys hebben zich medewerkers gemeld over de heropening van de instelling. Waarbij aangetekend dat het onderwijs pas volgende week weer begint en dat deze week nog in het teken staat van Purple, de introductiedagen voor eerstejaarsstudenten.

Ventilatie
Uit de voorlopige eerste resultaten van de AOb-enquête blijkt dat de meeste zorgen onder personeel van het hoger onderwjis de ventilatie betreft in de gebouwen waarin moet worden gewerkt. Uit dezelfde resultaten blijkt volgens de AOb overigens ook dat liefst 94 procent van alle medewerkers van hogescholen en universiteiten volledig is gevaccineerd.

“Voor ons kwam de beslissing van het kabinet als een verrassing”, zegt bestuurslid Marijtje Jongsma. De belangen van docenten zijn niet of nauwelijks meegewogen bij de beslissing om weer open te gaan, meent de vakbond. “Het ministerie heeft vooral met onderwijsbestuurders en studenten gepraat. Onze voorzitter is welgeteld één keer langs geweest.”

Jongsma meent dat er veel meer maatregelen genomen kunnen worden om veilig te werken, zoals testen voor toegang, de anderhalve meter handhaven en mondkapjes in de lessen verplichtstellen. “Je kunt wel open willen – dat willen we allemaal, onderwijs is heel belangrijk – maar je moet ook de realiteit onder ogen zien.”

Vraagtekens
Ook hoogleraar Jeroen de Ridder (Vrije Universiteit) maakt zich zorgen. De voorzitter van de Jonge Akademie plaatste op Twitter het ene na het andere vraagteken bij de heropening. “Ik wilde vooral een beetje tegenwicht bieden aan de juichstemming van bestuurders over de heropening. Er is ook een andere kant van het verhaal.”

Het is dubbel, zegt hij. “Het is goed dat het hoger onderwijs weer opengaat. Maar het OMT zegt: het is beter om nog even te wachten. Waarom luisteren we daar niet naar? En als je dan tóch open gaat, waarom tref je dan niet wat meer voorzorgsmaatregelen?”

Hij denkt aan meer testen, mondkapjes verplichten in de les, afstand houden en ongevaccineerde studenten vragen thuis te blijven.
Een vaccinatieplicht, zoals aan sommige Amerikaanse universiteiten, vindt hij te ver gaan.

Bij de Universiteit van Amsterdam neemt een docent zelfs al ontslag omdat hij de manier waarop de universiteit nu open gaat onverantwoord vindt.

Zorgen
Voorzitter Ama Boahene van de Landelijke Studentenvakbond: “Het is lang geleden, het is voor iedereen weer wennen. Maar volgens mij zijn ook veel docenten blij dat ze weer fysiek onderwijs kunnen geven.” Het is ieders verantwoordelijkheid om het onderwijs veilig te houden: “Docenten kunnen gewoon afstand houden van studenten. Ze kunnen ook spatschermen gebruiken, als ze dat prettig vinden. [HOP/Jan Ligthart]

Elle van den Goorbergh
2021
'Ook hoogleraar Jeroen de Ridder (Vrije Universiteit) maakt zich zorgen. ”Het is dubbel, zegt hij. Het is goed dat het hoger onderwijs weer opengaat. Maar het OMT zegt: het is beter om nog even te wachten. Waarom luisteren we daar niet naar? En als je dan tóch open gaat, waarom tref je dan niet wat meer voorzorgsmaatregelen? Echter: we hebben al lang genoeg geluisterd naar het OMT, die door hun adviezen al heel veel kapot hebben gemaakt en in de war hebben gestuurd, ook in het - hoger - onderwijs. Zeker omdat in het OMT de nodige slagers zitten die hun eigen vlees keuren. Zoals multimiljonair en viroloog Ab Oosterhaus met zijn belangen in de vaccinindustrie en arts-microbioloog Ad Kluytmans die tonnen verdient aan Coronateseten door zijn verbintenis met Microvida. Het lijkt mij, nogmaals, niet verstandig om daar naar te blijven luisteren omdat hun adviezen niet onafhankelijk zijn. En de docent bij de UvA, die onlangs ontslag heeft genomen, heeft m.i. een goed besluit genomen. Als je niet meer helder na kunt denken en dusdanig bent gehersenspoeld dat je denkt dat iedereen gevaar blijft lopen bij een virus met een IFR van 0,23 en een vaccinatiegraad van meer dan 85% boven de 65+, de voor het virus kwetsbaarste groep, dan is het inderdaad maar beter om te stoppen met lesgeven/voor de klas te staan.
2021
Jammer van deze ongefundeerde en insinuerende opmerkingen. Onze bestuursvoorzitter riep elders in Bron juist op om rekening met elkaar te houden. Laten we dat doen en er zo voor zorgen dat we nog even voor eenieder de kans op besmetting zo klein mogelijk houden.
2021
Goed dat de Aob dit aan de orde stelt. Met name het afstand houden (buiten de lessen in voldoende grote klaslokalen om) lijkt mij essentieel. Dat kan zonder het fysieke onderwijs al te zeer te belasten. Laten we niet vergeten dat de werkgever verplicht is voor veilige arbeidsomstandigheden te zorgen. Dat de stem van docenten weer 's vergeten is: ach, dat zijn we in Nederland intussen bijna gewend...