Tilburg,

Bekroond kampvuurproject docent nu nog verboden

Met een man of twintig rond een virtueel kampvuur luisteren naar elkaars verhalen, én hoe die in muziek worden omgezet. In de huidige coronacrisis zou dit verboden worden. Maar Fontys-docent Emiel Scholsberg wil zijn project ook pas volgend jaar naar het publiek brengen.

De waardering ervoor kreeg de 47-jarige Tilburger deze week al. Zijn gemeente beloonde hem met 6.761 euro en 25 cent vanuit het Makersfonds Tilburg. “Ik kon maximaal 7.500 euro krijgen, maar dit was precies het bedrag dat ik ervoor nodig denk te hebben. Het blijft gemeenschapsgeld hè”, zegt hij.

Surinamer
Scholsberg is sinds 2011 docent aan de Academie voor Muziekeducatie, van Fontys Hogeschool voor de Kunsten (FHK) in zijn woonplaats. Tilburger is-ie overigens pas een jaar. Bij het opsommen van de vele plaatsen waar zijn huis heeft gestaan, valt direct Paramaribo op. “Mijn vader is Surinamer, mijn moeder Nederlandse”, verklaart hij.

Vader kwam uit de volkswijk Emiel ScholsbergFrimangron in de Surinaamse hoofdstad. Dat licht al een tipje van de sluier op van zijn project, genaamd Frimangron Tori.

“Tori is Surinaams voor verhalen. Frimangron is grond die werd toegewezen aan de vrijgemaakte slaven, de ‘vrije man’, uit de plantages. Voor hen was in Paramaribo een gebied gereserveerd, waar ze hun eigen hut konden bouwen.”

Voor de docent zelf is muziek maken zijn frimangron: “Grond waar ik kan zijn wie ik ben en waarop ik anderen kan uitnodigen om hetzelfde te ervaren.” Sinds de eeuwwisseling is hij ook eigenaar van Frimangron Music, dat onder meer artiesten begeleidt en muziek(theater)producties verzorgt.

Verhalen met muziek
In zijn eigen productie staat kampvuur centraal. Sinds mensenheugenis zitten mensen ’s avonds in een kring rond een houtvuur. Daar hoor je de verhalen van alledag. Ook muziek heeft altijd deel uitgemaakt van die setting.

In Frimangron Tori brengt hij dit terug. “Met mijn muzikanten wil ik samen met het publiek ook in zo’n kring gaan zitten; rond een lichtbron, die naast een sfeer van intimiteit ook anonimiteit en veiligheid creëert.” Scholsberg bespeelt daarbij diverse instrumenten, zingt en vertelt verhalen.

De bezoekers bepalen zelf of ze ook naar voren willen treden. Verhalen die ze delen, worden eveneens ‘verklankt’ door de musici. “Ik wil bewerkstelligen dat mensen elkaar leren verstaan. Het is een gevoel van delen dat verder gaat dan wanneer je een mooi concert bezoekt. Muziek helpt om de atmosfeer te creëren waarin je die verbondenheid kunt voelen.”

Niet alledaags
Geen alledaagse kost dus voor een nietsvermoedende bezoeker. Maar Scholsberg pretendeert ook niet alledaags te zijn. Wellicht paste hij daarom goed in de eerste lichting van FHK’s Rockacademie, waar hij in 2004 afstudeerde in de richting gitaar/popdocent.

Hij omschrijft die groep als ‘een kleurrijk gezelschap met een aantal uitgesproken persoonlijkheden’: onder hen zangeres Floor Jansen van metalband After Forever, Danny Vera en frontvrouw Jacqueline Govaert van Krezip. “Nee, ik ben ook geen grijze muis”, luidt zijn zelfanalyse.

Klappen door crisis
Met het Makersfonds Tilburg ondersteunt die gemeente producenten van kunst en cultuur. Een sector die tijdens de coronacrisis harde klappen krijgt. Scholsberg durft bijvoorbeeld niet met zekerheid te zeggen of de in januari 2021 geplande lancering van zijn project gaat lukken.

“Het was de bedoeling om dit voorjaar een eerste voorzet te geven tijdens het Music & Research Festival, van de Fontys Master of Music. Maar wanneer dat gehouden kan worden, is nu koffiedik kijken. In november zou ik de try-outs gaan doen. Wel kan ik alvast beginnen met het studiogedeelte.”

Sabine de Lat, eveneens alumnus van Rockacademie én docent van de Master of Music, kreeg uit het fonds 7.500 euro voor haar muziekproject Birds don’t fly. [Tim Durlinger]

Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Constance (Kletter) van Haeften
wat een boeiend en bijzonder traject!
ik ben een vriendin van Paula Scholsberg!
en ben super trots op deze prestaties!
SUCCESS and stay safe,
Conny