Bedrijven staan te springen om studenten: ‘Elke sector heeft het moeilijk’

Nederland loopt vast door personeelstekorten. De banen liggen voor het oprapen, maar de mankracht is er simpelweg niet. Met als gevolg dat horecazaken dagen hun deuren moeten sluiten, treinen niet rijden of lessen niet door kunnen gaan. Voor studenten en net afgestudeerden een droomscenario. Waarom? Je kunt vragen wat je wilt.

Dat blijkt uit navraag bij studentenuitzendbureaus Young Capital en Recruit a Student. Een hoger uurloon, doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf of het laten financieren van je volgende studie: als  student heb je het inmiddels voor het zeggen.

Grote verschuiving
Julien den Hartog is werkzaam als recruiter MKB bij Young Capital. Hij zet zich iedere dag in om geschikte studenten, starters en young professionals te koppelen aan openstaande vacatures van bedrijven. Maar dat is moeilijker dan gedacht. “Vroeger kwamen er heel wat kandidaten op je af en was het lastig om een juiste werkgever te vinden. Maar sinds de coronapandemie heeft er een grote verschuiving plaatsgevonden. Nu is het juist een uitdaging om de geschikte kandidaat te vinden voor de vele aanvragen vanuit bedrijven.”

Dat heeft volgens Den Hartog alles te maken met de huidige situatie op de arbeidsmarkt. “Waar je vroeger blij was dat je een baan kreeg als student, hebben bedrijven nu rekening te houden met de wensen van potentiële nieuwe werknemers. Veel studenten geven daarbij bijvoorbeeld aan dat werken voor het minimumuurloon simpelweg niet meer gaat.”

Aankloppen bij de buurman
Naast het minimumuurloon vragen studenten naar voorwaarden zoals doorgroeimogelijkheden of opleidingskosten. Dat merkt ook Babette Bevelander, accountmanager bij studentenuitzendbureau Recruit a Student. “Veel bedrijven gaan op die voorwaarden in, omdat studenten anders bedanken voor de optie en aankloppen bij de buurman die betere condities heeft.”

Toch blijkt dat het salaris in veel sectoren inmiddels is gestegen. Zo zijn de bedragen in de logistiek, zorg, productie en marketing ook verhoogd. “Zelfs de horeca betaalt beter dan voorheen en krijg je daar als student bijna 10 euro per uur. Maar de best betaalde banen vinden studenten in de schoonmaakindustrie. Daar krijg je al zo’n 11 tot 11,50 euro per uur als basisbedrag.”

Passen en meten
Dat de huidige uurlonen omhoog zijn gegaan, wil volgens Bevelander nog niet zeggen dat het probleem op de arbeidsmarkt snel is opgelost. “De vraag naar arbeidskrachten blijft meer dan normaal. Maar die krachten zijn er simpelweg niet, waardoor we nog steeds moeten passen en meten.”

Dat merkt Den Hartog ook. “In Tilburg is bijvoorbeeld veel vraag naar medewerkers in de logistiek, productie en retail. Sommige bedrijven bieden voor bepaalde functies zelfs 13 tot 15 euro per uur. "

"We krijgen de vacatures bij Young Capital op zich wel gevuld, maar daar moeten potentiële kandidaten wel voor geprikkeld worden. Dat gebeurt bijvoorbeeld door die hogere salarisindicatie. Als bedrijven daar niet voor open staan wordt het lastig om de vacature te vullen, waardoor we deze uiteindelijk moeten sluiten. Zo blijft het probleem op de arbeidsmarkt bestaan.” [Noëlle van den Berg]