Tilburg,
september

Basisbeurs terug? ‘Dan zou ik wél op kamers zijn gegaan’

Met nu ook de PvdA aan boord, is er een Kamermeerderheid voor de herinvoering van de basisbeurs. Studenten van Fontys zien die comeback wel zitten, blijkt als Bron een rondje maakt over de campus Stappegoor in Tilburg. “Het zou zonde zijn als mensen niet gaan studeren vanwege het leenstelsel.”

PvdA-leider Asscher keerde zich dit weekeinde af van dat stelsel. Hij gaf aan dat studenten al genoeg onzekerheden in het vooruitzicht hebben, zoals het vinden van een woning. Een torenhoge studieschuld is daarbij niet bevorderlijk. Dat gevaar ligt echter wel op de loer als studenten maximaal geld (moeten) lenen.

TijmenOver een ding zijn de vier ‘Stappegoor-studenten’ die we spraken het allemaal eens: het leenstelsel heeft ze geen moment laten twijfelen of ze wel zouden gaan studeren.

Wel hebben drie van hen een bijbaan, om bijvoorbeeld ook ‘leuke dingen’ te kunnen doen. Alleen Tijmen heeft momenteel geen werk. “En ik heb echt een bijbaan nodig om te voorkomen dat ik maximaal moet lenen”, aldus de tweedejaarsstudent Human Resource Management.

Verder studeren
Weerhoudt het leenstelsel hen ervan om straks verder te gaan studeren?

Youp

Youp, die in het vierde jaar van SPECO Sportcommunicatie zit, zegt dat wel te willen: “Maar ik twijfel, omdat ik niet weet of ik dat wel kan betalen.”

Zijn studie- en jaargenoot Joris denkt geen nieuwe studie te gaan volgen. Het studiespaarpotje van zijn ouders is op een gegeven moment leeg en alsnog gaan lenen, ziet Joris niet zitten. Ook Tijmen denkt dat het leenstelsel niet helpt.

Alleen Pam ziet mogelijkheden: “Als je die stap voor jezelf wil zetten, kan het geld ervoor worden geleend.

Pam

’t Is krom, maar het is ook wel weer een soort luxe. Al is het lekkerder als je het gewoon krijgt”, vindt de vierdejaarsstudent International Lifestyle Studies.

Tussen wal en schip
Zij, Youp en Joris behoren tot de lichting studenten die tussen wal en schip valt. Toen ze aan hun studie begonnen, werd net de basisbeurs afgeschaft. Zul je zien dat die weer wordt ingevoerd als ze zijn afgestudeerd.

“Wij hebben destijds overal naast gegrepen, zoals de uitwonendenbeurs. Dus ik zou het wel fijn vinden als er een basisbeurs terugkomt”, geeft Youp aan. “Als die er toen was geweest, was ik misschien wél op kamers was gegaan”, voegt Joris toe. “Nu heb ik dat niet gedaan omdat ik dan moest gaan lenen.”

JorisVolgens Pam is het pittig als je, om in de maatschappij mee te kunnen komen, een studie moet gaan volgen die je vervolgens heel veel geld kost. “Ik krijg natuurlijk steun van thuis. Maar het zou zonde zijn als mensen het niet doen vanwege het leenstelsel.”

Tijmen heeft er gemengde gevoelens bij. Vaak genoeg kreeg hij van zijn moeder te horen dat zij vroeger ook geen basisbeurs had en geld moest lenen voor een studie. “Dat is ook goed gekomen. Van de andere kant is een beetje hulp van de overheid niet teveel gevraagd.”

Leenstelsel blijft
Of de basisbeurs op korte termijn terugkomt, is nog maar de vraag. Er mag dan wel een Kamermeerderheid voor zijn, maar binnen de huidige coalitie van VVD, D66, CDA en CU is besloten dat het leenstelsel blijft bestaan. Onderwijsminister Van Engelshoven gaat het wel evalueren. Het lijkt er daarmee op dat veranderingen pas na de Kamerverkiezingen van 2021 kunnen worden doorgevoerd. [Tim Durlinger]