januari
2021

Bart wil studenten laten winkelen bij andere studies

ICT studeren, maar lessen willen volgen over marketing of psychologie. Of een studie aan de opleiding Kind en Educatie doen, maar meer willen weten over ICT. Losse vakken volgen op andere instituten: het kan nog niet binnen Fontys, maar student Bart Verhagen wil dat mogelijk maken.

Bart, vierdejaarsstudent ICT en Business en voormalig lid van de Centrale Medezeggenschapsraad van Fontys, bedacht dit plan in zijn 'eigen tijd'. Het is wel gerelateerd aan de 'business'-kant van zijn opleiding, vertelt hij.

“Dit idee spookte al langer door mijn hoofd. Ik vind dat studenten worden beperkt, doordat ze alleen vakken binnen de eigen opleiding mogen volgen."

Ik ben zelf bijvoorbeeld heel geïnteresseerd in psychologie in combinatie met ICT, zoals neurologische wetenschappen in een ICT-product stoppen. Ik kan die vakken nu niet volgen, omdat mijn opleiding ze gewoonweg niet geeft.”

“Ik denk niet dat, in mijn voorbeeld, het instituut ICT die vakken zou moeten gaan geven. Maar ik denk wel dat de mogelijkheid om de vakken te volgen er moet zijn, zonder dat je meteen een hele minor ervoor moet kiezen."

Maar in de praktijk is dat moeilijk, zegt hij. "Je hebt toestemming nodig van de examencommissie of van zo’n instituut, en soms heb je zelfs toelatingseisen nodig. Dat zijn allemaal beperkende factoren.”

Meerjarenplan
Het wordt een meerjarenplan, verwacht hij. “Als ik het ambitieus inzet zou ik zeggen dat dit in 2023 uitgerold moet kunnen worden. Maar een realistischer en haalbaar tijdpad is 2025. Er zijn nu ook gewoon praktische belemmeringen: wie gaat dit betalen, hoe gaan we om met de studiepunten en hoe benaderen we de verschillende instituten?”

Bart heeft inmiddels een werkgroep samengesteld van medestudenten en medewerkers, zoals iemand van de Dienst Onderwijs en Onderzoek en een consultant van Dienst Studentenvoorzieningen. Ook heeft hij er al over gesproken met het College van Bestuur en de Kwaliteitscommissie.

“We zijn nu aan het inventariseren welke instituten hieraan mee willen doen. Dat hebben we ook nog nodig: bekendheid onder de studenten en directeuren van verschillende instituten die hierin willen meegaan. We hopen op korte termijn een pilot te starten, waarin studenten die interesse hebben zich kunnen aanmelden.”

Genomineerd
ECIO, een organisatie die zich focust op mensen met een functiebeperking, werd getriggerd door het plan van Bart. Zozeer zelfs, dat hij is genomineerd voor de ECIO Frank Award.

Volgens hem is dit plan ook heel geschikt voor mensen met een beperking, zeker wanneer er online kan worden lesgegeven in de betreffende vakken. Voor mensen met een beperking is het lastiger om van het ene instituut, naar het andere te komen

“En zij hebben een heel grote drive om dingen te doen en te leren. Ze weten wat ze willen, maar door hun beperking komen ze er niet altijd aan toe.”

De award wordt op 8 februari uitgereikt. Samen met nog twee anderen strijdt hij om de prijs van 1000 euro. Wat hij met het geld zou doen? “Bekendheid creëren voor dit initiatief en zorgen dat het een toegankelijk plan wordt. Ik zou bijvoorbeeld een prototype van een platform laten bouwen door en voor studenten, waar ze bijvoorbeeld een overzicht krijgen welke vakken er waar te volgen zijn.”

Hij hoopt dan ook dat mensen met hem willen gaan meedenken en doet  een oproep om zich te melden. [Jacky Eickes]

Tom van der Hoof
2021
He Bart, een mens heeft vele interesses, skilles en talenten. Door de keuze van een studie wordt je keuze beperkt; de dingen doen om jezelf te ontwikkelen kun je binnen de randen van je opleiding. Dus.......ik ondersteun je idee. Natuurlijk zijn er mensen die, mbt jouw idee, met 'mitsen en maren' komen maar neem dat ter kennisgeving/inspiratie aan. Zoek verbinding met andere partijen en initiatieven. Set the trend! Tom
Adri
2021
Bart, toch een kritische noot. Los van jouw idee, wat natuurlijk prima is. Toch een maar. Er zijn al dergelijke initiatieven, denk aan Fontys innoversity. Verdiepen, verbanden leggen, kijken wat er is, dat zijn belangrijke HBO competenties. Zullen we het hier eens een keertje over hebben? Voor de duidelijkheid, jouw gedachten zijn natuuurlijk prima!
Annrmarie
Dag Bart,

Interessant idee en ik ben het zeker met je eens dat we de muren tussen instituten en opleidingen kunnen doorbreken. Het zou ook enorm helpen als we niet meer zo in vakken denken, maar meer in expertise en studenten en docenten meer in interdisciplinaire vraagstukken samen kunnen werken. De vakken kunnen we dan evt. Online aanbieden, maar de echte rijke leeromgeving creeeer je als je over opleidingen heen gaat samenwerken. Dit vraagt wel dat opleidingen meer gaan werken met een open en vraagstukgestuurd curriculum gaan werken. Misschien interessant om een keer een afspraak te maken om hierover door te praten.