Tilburg,
oktober

'Bach en btw, een leuke combinatie'

Na een klassieke muziekopleiding bij Fontys, bouwt zangeres Emilie Wijers aan een freelance bestaan. Als alt-solist zingt ze in theaters en kerken grote werken zoals de Krönungsmesse van Mozart en Johannes Passion van Bach. "Ook de zakelijke kant van het freelancen vind ik leuk."

Emilie Wijers

Leeftijd: 26 jaar
Opleiding: Muziektheater Klassiek & Master of Music (Fontys Hogeschool voor de Kunsten), afgestudeerd juli 2019
Werk: freelance zangeres

Foto: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Ik heb een fysiek beroep en begin daarom elke ochtend met een lichamelijke warming up. Sporten, yoga of ademhalingsoefeningen. Daarna ligt het eraan of ik een optreden of repetitie heb.

Zo niet, dan vink ik thuis mijn vaste To Do-lijst af: administratie, mailtjes, en de concertagenda op mijn website bijwerken. Omdat er altijd wel muziek ligt die ik moet kennen, ga ik daarna noten instuderen.

Momenteel zing ik bijvoorbeeld werk van Bach, Mozart en Rossini, zowel in de kerk als in het theater.

Om mijn stem te oefenen ben ik standaard dagelijks minstens één uur aan het zingen. Bovendien geef ik op dinsdagen zangles bij LokaalZes in Tilburg, dat zang- en spellessen verzorgt voor amateurs.”

Hoe ging de overgang van studie naar werk?
“Heel natuurlijk. De bachelor Muziektheater Klassiek was een brede opleiding, met aandacht voor diverse podiumdisciplines. Naast zang, ook theater en dans. Het ambacht ‘zang’ leerde ik daar.

De master op zijn beurt heeft me klaargestoomd voor wat ik nu doe. Daar focuste ik bijvoorbeeld op creatief ondernemerschap en bouwde ik bewust aan een netwerk. Juist van die twee ‘opleidingstakken’ ‒ techniek en business ‒ pluk ik nu de vruchten.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Weinig. Voor mij was de grote kracht van de master de vrijheid die je kreeg. Als student word je niet bij de hand genomen. Je stelt zelf een curriculum samen en legt daarin precies de accenten die je wilt.

Maar je moet het dus wel zelf doen. Daardoor is deze aanpak misschien niet voor iedereen weggelegd. Ik zag dat medestudenten soms zoekende waren. Dan zit je dus in een vijver van mogelijkheden maar weet je niet direct hoe die te verzilveren. Zo beschouwd is de sterkte van zo’n opleiding tegelijk de zwakte.”

Wat maakt dit werk voor jou zo interessant?
“Vooral de muziek. Die heeft me als kind gegrepen en niet meer losgelaten. Muziek verrast steeds weer. Bovendien heb ik als performer veel expressiemiddelen: ik ben met zangtechniek en noten bezig, maar evengoed met tekst en een verhaal.

Ook de zakelijke kant van het freelancen vind ik leuk. Na Prinsjesdag zoek ik bijvoorbeeld precies uit wat de plannen zijn met zzp’ers. Als persoon heb ik duidelijk die praktische kant. Bezig zijn met Bach én btw, dat is gewoon een leuke combinatie.”

Tevreden?
“Zoals het nu gaat, zeer. Dagelijks werk ik eraan om mijn zangtechniek en ondernemerschap verder te ontwikkelen. Daarbij kijk ik steeds vooruit en probeer ik een mooie route voor mezelf uit te stippelen.

In de muzieksector plan je per theaterseizoen, wat natuurlijk betekent dat je niet alles vooraf kunt invullen. Vroeger vond ik zo’n korte termijn eng, maar inmiddels voel ik de ruimte en vrijheid die het me geeft. Alsof de toekomst nog helemaal open ligt. Wat betreft inkomsten zit ik nog niet op het niveau dat ik zou willen, maar het is genoeg om door te gaan.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]