Eindhoven Helmond,
maart

Automotive kan de verhuiswagens bestellen

Grote operatie om alle studenten tijdelijk in Helmond onder te brengen

De opleiding Automotive van Fontys in Eindhoven staat aan de vooravond van een flinke verhuisoperatie. Begin volgend jaar worden alle studenten tijdelijk gehuisvest op de Automotive Campus in Helmond. Hiervoor wordt een bestaand pand verbouwd, met nieuwbouw ernaast. Het is de bedoeling dat de eerste- en tweedejaarsstudenten in het studiejaar 2019-2020 terugkeren op het TU/e-terrein in Eindhoven.

Nu zitten de meeste studenten van Fontys Automotive al in een gebouw van de Technische Universiteit, aan De Horsten. Dat neemt de TU/e echter in gebruik, aldus Harry Coppelmans van Fontys Huisvesting & Facilitaire Zaken (H&F). Volgens hem was voor de tijdelijke herhuisvesting van de studenten eerst een voormalig gebouw van ROC Eindhoven aan de Ruysdaelbaan in beeld. Duidelijk werd dat daaraan veel verspijkerd zou moeten worden.

Verbouwing
Een alternatief was de Automotive Campus in Helmond. Daar zitten al zo'n honderd Automotive-studenten en het Fontys-lectoraat Future Powertrain. "In dat gebouw is nu te weinig theorieruimte", weet Coppelmans. Na overleg met de verhuurder bleek het mogelijk om 1.400 vierkante meter te verbouwen tot onder meer zeven leslokalen en een studieplein. "Voor een autowerkplaats was echter geen plek. Maar die kunnen we pal naast dit pand laten bouwen." Eind deze maand wordt hiervoor de eerste paal geslagen, na de zomer begint de verbouwing.

De voorgevel van het garagegebouw. Afbeelding LX ArchitectenCoppelmans complimenteert de betrokken bestuurders en diensten - naast H&F bijvoorbeeld ook ICT - voor het snelle schakelen. Als alles soepel verloopt, zitten alle vierhonderd studenten en het lectoraat begin januari 2019 in Helmond. In de nieuwbouw worden tevens de activiteiten van Fontys Zakelijke Dienstverlening Automotive ondergebracht. Dit pand bestaat, naast een hoge (vracht)autowerkplaats, uit twee etages met ruimtes voor de derde- en vierdejaarsstudenten. Als de eerste- en tweedejaars teruggaan naar het TU/e-terrein, wordt de 'garage' het werkterrein van het lectoraat. In Helmond is dan een permanente plek voor tweehonderd studenten ontstaan.

Hele studie verplaatsen
Op de Automotive Campus is samenwerking mogelijk met daar gevestigde bedrijven en organisaties als bussenbouwer VDL, onderzoeksinstituut TNO en de Rijksdienst voor het Wegverkeer. Volgens Coppelmans is vaker geopperd om de hele studie Automotive, waar studenten leren om voertuigen te ontwerpen, maken en testen, te verplaatsen naar Helmond. Daar is echter geen plek om eveneens ondersteunende studentendiensten als een decanaat te vestigen. [Tim Durlinger]