oktober

Associate degrees voor het eerst in Keuzegids Hbo

De instroom van studenten aan Associate degree-opleidingen (Ad) – een tweejarige hbo-variant – groeide dit studiejaar met 22 procent. De Ad is voorzichtig aan een opmars bezig, stelt de Hbo Keuzegids, die vandaag uitkwam. De gids besteedt dit jaar voor het eerst aandacht aan de kwaliteit van de Ad’s.

Terwijl de instroom van Ad’s groeide, is het aantal eerstejaars van reguliere hbo-opleidingen is studiejaar 2019-2020 gelijk gebleven. Dat betekent dat de Ad langzaam terrein wint. Ongeveer 7 procent van het totaal aantal hbo-studenten volgt nu een Ad-opleiding.

De Ad is volgens de Hbo Keuzegids met name interessant voor studenten mbo-4-niveau en werkenden die willen doorstuderen, maar voor wie een vierjarige hbo-opleiding te lang is.

De Ad is daarbij praktijk- en beroepsgerichter, wat meteen ook een nadeel kan zijn. Studenten krijgen er een minder brede basis. Ook zijn werkgevers nog niet altijd goed op de hoogte van de meerwaarde van de Ad, aldus de Keuzegids.

Kwaliteit Ad's
Maar hoe zit het nu met de kwaliteit van de Ad’s? Daaruit blijkt verrassend dat Avans - de hogeschool die in het algemeen het beste scoort van alle grote hogescholen - op dit gebied achterblijft. Qua scores voor Ad’s staat Avans onderaan, met en score van 52 uit 100.

Van de zeven Ad’s die Fontys heeft (op totaal 121 opleidingen) zijn er twee beoordeeld (de Keuzegids meldt dat het niet van alle opleidingen gegevens had): de Ad Management in de Zorg en de Ad ICT, beide in Eindhoven. Ze worden alle twee goed beoordeeld. De Ad ICT zelfs met een ‘uitstekend’. Gemiddeld krijgt Fontys van de Keuzegids voor Ad's een score van 57. [Petra Merkx]