november

ASQ Fontys omcirkeld in veel ondernemersagenda’s

Onderwijs en onderzoek mogen dan de core business zijn van Fontys, kennis delen met het werkveld wordt eveneens als een voorname taak gezien. Wat dat betreft mag het evenement ASQ Fontys zich verheugen in een groeiende belangstelling van ondernemers.

Huh, doen jullie ook aan praktijkgericht onderzoek? Die vraag is meer dan eens gesteld aan Kees Adriaanse, programmamanager van het Centre of Expertise HTSM dat ASQ Fontys organiseert.

Kees Adriaanse“Fontys wordt door de meeste bedrijven nog gezien als een school. Bij onderzoek denkt men vaak aan universiteiten, maar daar wordt met name fundamenteel onderzoek gedaan. Fontys is juist goed in het toepassen van de resultaten van fundamenteel onderzoek.”

Werkveld verleiden
Het Centre of Expertise HTSM vormt hét loket binnen Fontys waar technische bedrijven maar al te graag aankloppen. Een manier om te ontdekken wat er zoals te vinden is, is het jaarlijkse evenement ASQ Fontys (All Sorts of Questions). Ondernemers kwamen er afgelopen dinsdag tijdens de vierde editie (online) in contact met negen instituten en negentien lectoraten van de hogeschool.

“We bieden onze lectoraten op deze dag een podium, om te laten zien wat we binnen Fontys aan onderzoeken doen”, aldus projectleider Mark Herman. “We willen kennis delen en bedrijven inspireren.” Maar uiteindelijk is het ook bedoeld om het werkveld te verleiden met studenten en docent-onderzoekers in zee te gaan. “Om nieuwe onderzoeken met Fontys aan te gaan.”

Keur aan events
Nu kan het werkveld wat dat betreft zijn hart ophalen bij Fontys. Behalve bij ‘ASQ’, kunnen professionals terecht bij een keur aan webinars, events, refereeravonden en openbare colleges. Met het risico dat ze op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zien?

Mark HermanGezien het toenemend aantal belangstellenden voor ASQ Fontys – dinsdag werden er 341 geteld, waar de eerste editie in 2017 er zo'n 100 trok – denkt Herman dat dat wel meevalt. “Wij focussen ons natuurlijk op techniek. Wat ook scheelt is dat we een grote database met bedrijven hebben die ons ondertussen wel kennen.”

Maatschappelijke vragen
Kennisdeling vindt hij zeker een kerntaak van het Centre of Expertise HTSM. Programmamanager Adriaanse schetst dat jaarlijks met zo’n 180 ondernemingen aan onderzoek wordt gedaan.

In de meeste gevallen gaat het om het midden- en kleinbedrijf en bewegen studies zich op het gebied van gezondheid en duurzaamheid.

De laatste jaren vinden onderzoeken steeds meer plaats naar aanleiding van maatschappelijke vragen”, heeft Adriaanse opgemerkt. “De opgedane kennis komt ten goede aan het onderwijs en ook aan de bedrijven.”

Lustrum
Volgend jaar viert ASQ Fontys het eerste lustrum. Herman spreekt de hoop uit dat die editie weer op locatie kan plaatsvinden. “Wellicht is de online vorm wat laagdrempeliger. Maar ‘fysiek’ heeft het toch een betere uitstraling.” [Tim Durlinger]