Tilburg,
juni

Asociaal liggend les krijgen op je eigen bank

Het lijkt mij dus heel leuk om online les te krijgen. Ik zie er eigenlijk alleen maar voordelen aan. Niet alleen qua comfort, maar ook op het gebied van informatieopname is het een ware vooruitgang.

Tijdens de hoorcolleges die ik volgde tijdens mijn studie, zat ik altijd ongemakkelijk op zo’n houten stoel waar de spijkers praktisch uitstaken. Tenminste, zo voelde het na een half uur al wel. En zo’n college duurde meestal anderhalf uur.

Na 31 minuten was mijn lichaam er al helemaal klaar mee en hadden mijn billen en rug al een intense massage en een chiropractor nodig. En zeker om 9 uur in de ochtend: dan is mijn lichaam nog niet tot veel in staat. Net als mijn brein.

Stel je dus eens voor dat je het college in bed volgt, met een lekker kopje thee in je handen. Of op de bank, heerlijk onder een dekentje. I bet your ass en rug dat je dat dan wel anderhalf uur volhoudt. Daarbij lijkt het me ook goed voor de intelligentie. Voor het absorberen van lesstof.

Jouw oren zijn namelijk niet bezig met balans houden omdat je van de ene bilhelft naar de andere wiebelt, maar kunnen zich daadwerkelijk concentreren op de zoetgevooisde stem van de docent. Die je dan wellicht voor het eerst sinds het begin van het schooljaar echt tot je neemt.

Daarnaast hoef je er tijdens een online les niet goed uit te zien. Je hoeft dus als vrouw ook niet bang te zijn dat je ’s ochtends scheef hebt gekeken en je make-up maar op één oog hebt gedaan. Je mag namelijk gerust een Smeagol zijn tijdens zo’n online les. Niet alleen prettig voor jezelf, maar ook voor je klasgenoten. Niemand die afgeleid raakt door jouw wanstaltige voorkomen.

Zie? Alleen maar voordelen.

Het lijkt me als student nu geweldig om alle klasgenoten weer te zien, kantinevoer te kunnen eten en samen op school met elkaar te kunnen sparren. Maar eerlijk? Niets is zo geweldig en niets overtreft asociaal liggend, met een hoofd als Shrek en één hand klemmend om je warme Xenos-mok (waar al een stukje vanaf is gebroken, maar geen geld over voor een nieuwe) les krijgen.

Jacky Eickes is journalist, afgestudeerd aan Fontys Hogeschool voor Journalistiek. Zij is redacteur van Bron en schrijft daarnaast ook elders al dan niet digitale kolommen vol.