maart

Arya studeerde af met een tien: “Ga altijd voor het maximale”

Arya Hashemi Nasab, oud-student Bedrijfskunde, is onlangs afgestudeerd met een tien. Niet uniek maar wel heel bijzonder. Zijn studententijd bij Fontys heeft hij als zeer waardevol ervaren. “Ik heb me kunnen ontwikkelen als mens en als professional.”

Donderdag 31 maart staat rood omcirkeld in de agenda van Arya. Dan is zijn diploma-uitreiking en daar kijkt hij reikhalzend naar uit. “Mooi om mijn docenten weer te zien en mijn tijd bij Fontys af te sluiten met een klein feestje.”

In februari studeerde Arya af met een beroepsproduct waarvan een onderdeel binnenkort wordt gelanceerd bij De Buitenboordmotor. Hij werkte mee aan de ontwikkeling van een platform waarop deze groep ‘ongeduldige systeemveranderaars’ kennis kan delen over visie, doel en werkwijze.

Nieuw arbeidsmarktsysteem
“Bij De Buitenboordmotor, waar ik inmiddels in vaste dienst ben, werken we aan een nieuw arbeidsmarktsysteem voor Nederland, een systeem dat uitgaat van een circulaire arbeidsmarkt.”

Het doel van deze social scale-up is om door middel van experimenten loopbruggen te creëren van baan naar baan. “Het platform waaraan ik heb meegewerkt richt zich op de vier procent veranderaars die binnen elke organisatie te vinden zijn. De mensen die veranderingen snel omarmen en de kennis hiervan weer verder verspreiden binnen hun organisatie.” Arya Hashemi Nasab aan het werk bij De Buitenboordmotor.

Maandenlang onderzoek
Om tot een optimaal platform te komen verrichtte Arya maandenlang onderzoek. Ook identificeerde hij de doelgroep en interviewde mensen binnen deze groep. “Tegen welke belemmeringen lopen potentiële overstappers aan? En waar hebben HR-professionals behoefte aan? Met ons platform willen we deze mensen bereiken, in beweging brengen en prikkelen met inspirerende voorbeelden.”

Begin februari presenteerde Arya zijn product aan zijn afstudeerbegeleider en dezelfde dag nog hoorde hij dat hij een tien had. “Heel mooi, ik heb wel een traantje gelaten die middag. Niet zo gek, want ik heb er heel hard voor gewerkt. Ik wilde me echt spiegelen aan alle professionals die hier werken en datzelfde niveau halen.”

Voorzitter studentenfractie
Dat ambitieuze heeft er bij Arya altijd ingezeten. Zo werd hij tijdens zijn studententijd lid van de studentenfractie van de CMR en daarna al snel fractievoorzitter. “Ik was geen stapstudent die Stratumseind plat liep. Ik zocht mijn connectie met medestudenten op een andere manier. Ik ging meer voor de inhoud en minder voor het wilde studentenleven.”

Zijn drijfveer was om studenten een stem te geven, om op te komen voor hun belangen en tegelijkertijd te werken aan zijn persoonlijke ontwikkeling. “Ik heb me altijd verder willen professionaliseren. Vandaar ook dat ik me in de laatste fase van mijn studie bij De Buitenboordmotor heb aangemeld als werkstudent.”

Eigen pad bewandelen
Terugkijkend op zijn tijd bij Fontys roemt Arya vooral de vrijheid die hij gevoeld heeft om zijn eigen pad te bewandelen. “Ik voelde me als student serieus genomen. Er werd goed naar mij geluisterd en ik kon altijd mijn hart volgen. Zo kon ik na een jaar overstappen van de studie Financial Service Management naar Bedrijfskunde zonder studievertraging. Die flexibiliteit heeft er mede voor gezorgd dat ik tot bloei kon komen.”

Als hij de huidige en toekomstige studenten van Fontys één advies mag geven, dan is het: “Ga voor het maximale en doe al tijdens je studie praktische ervaring op in het werkveld. Mijn ervaring als werkstudent bij De Buitenboordmotor heeft me echt verder geholpen. Mede door die ervaring heb ik voor mijn afstuderen een tien kunnen halen.” [Ivo van der Hoeven]

Teun Treffers
March