februari

Verpleegkundige Angila is een hit op TikTok

Honderden filmpjes, duizenden volgers en honderdduizenden likes. Het zijn cijfers die passen bij het TikTok-account van de onlangs afgestudeerde Angila uit Veldhoven. Met haar filmpjes ondersteunt ze (toekomstige) verpleegkundigen.

Angila studeerde tot een maand geleden nog bij Fontys. Ze heeft vijf jaar over de opleiding Verpleegkunde in Eindhoven gedaan en mocht in januari eindelijk haar diploma in ontvangst nemen. Gemakkelijk is het niet altijd geweest.

Slechte stageperiodes, studievertraging en seksuele intimidatie op de werkvloer. Angila heeft het allemaal meegemaakt en vertelt daarover op TikTok. “Ik ben er tijdens de eerste lockdown uit verveling mee begonnen”, vertelt ze over haar account.

Angila met haar diplomaPraten over taboes
“Ik deelde mijn ervaringen over mijn opleiding en de zorg, en kreeg al snel tienduizenden likes. Mensen herkenden zich in mijn verhaal, ze raakten gemotiveerd. Mijn account werd steeds serieuzer en telt inmiddels honderden filmpjes. De één grappig, de ander taboe besprekend.”

In sommige video’s heeft Angila het over seksuele intimidatie op de werkvloer. Een onderwerp waar ze zelf ook mee te maken heeft gehad.

“Patiënten hebben meerdere keren vervelende opmerkingen naar me gemaakt. Als beginnend student wist ik niet hoe ik daarmee om moest gaan, maar dat veranderde toen ik wat wijzer en ouder werd. Ik wil jongeren daar iets over meegeven.”

Angila’s belangrijkste doel is het informeren van verpleegkundestudenten. Taboes bespreekbaar blijven maken. Steun bieden. Tips geven. Maar ook het personeelstekort in de zorg aanpakken. “Hopelijk blijven studenten gemotiveerd door naar mijn filmpjes te kijken.”

Het Handige Boekje
Maar Angila gebruikt haar TikTok-account ook voor andere doeleinden. In haar afstudeerjaar maakte ze ‘Het Handige Boekje’ en dat hoopt ze via het wereldwijde web zoveel mogelijk te kunnen verspreiden.Het Handige Boekje

Het boekje is een houvast voor verpleegkundestudenten ‘die het even niet meer weten’. Maar ook iets waarin aandacht wordt geschonken aan mentale gezondheid. Er staat informatie in over vitale functies, internationale ‘zakkaarten’, handige formules voor medisch rekenen, kenmerken van assertiviteit, noem het maar op.

“Het past precies in je witte jas en komt overigens ook goed van pas voor andere opleidingen zoals die van Verloskunde of Verzorgende IG.” [Karen Luiken]

Rick Boesten
2022
Prima initiatief en boekje denk ik. Keerzijde is dat deze net gediplomeerde verpleegkundige een aantal Fontys docenten publiekelijk aan de schandpaal nagelt op LinkedIn. Nu hoef je het zeker niet met iedereen eens te zijn, maar dat getuigt van weinig respect en moreel besef, wat ook niet strookt met de eed die zij pas geleden heeft afgelegd.
Isabelle Kuijlenburg
Beste Angila,
Gefeliciteerd met je afstuderen en je succes op TikTok!
Ik ben docent Gezondheidszorg en Welzijn bij Fontys Tilburg.
Hoe kan ik aan jouw boekje komen? Het lijkt me nuttig voor mijn lessen!
Groet Isabelle
Angila