oktober

Alumni-netwerk: niet alleen halen, ook brengen

Gevraagd naar zijn grootste persoonlijke succes van het afgelopen jaar, zei hoofd marketing van PSV Guus Pennings (35) dat hij een paar maanden geleden zijn vrouw zwanger heeft gemaakt. Met die ontboezeming zat de sfeer er donderdagavond meteen goed in bij het Score Event van FAME, de alumni-vereniging van de Hogeschool Marketing en Management (FHMM).

FAME had de oud-student van Fontys uitgenodigd om zijn succesverhaal te vertellen. Uiteraard diende het Philips Stadion als decor hiervoor. Een kleine honderd mensen, onder wie zo’n vijftien FHMM-docenten en -medewerkers, hadden gehoor gegeven aan de uitnodiging.

Verdubbeld
Het gaat sinds drie jaar weer goed met FAME, de Fontys Alumni Marketing Eindhoven. Er is een nieuw bestuur gekomen dat de passie voor marketing en ondernemen Marc van der Veldengoed weet over te brengen, met interessante evenementen en sprekers. Met zo’n achthonderd leden is dat aantal de voorbije 24 maanden bijna verdubbeld. In april mochten afgevaardigden van FAME een presentatie houden bij de Nationale Studiedag Alumirelaties over hun aanpak.

Ook aanwezig in het stadion donderdagavond was Marc van der Velden (42), in 2003 de oprichter van FAME: “In het begin liep het goed en waren er ook van dit soort events. Daarna werd het stil rond FAME, maar de laatste tijd hebben ze het weer goed opgepakt.” Als het alleen een borrel was geweest, was hij overigens niet gekomen. “Het onderwerp PSV en marketing heeft me wel getriggerd.”

Geen verplichting
Directeur Ronald Philipsen van FHMM in Eindhoven was eveneens present. Die ziet de avonden van FAME absoluut niet als een verplichting. “Ik vind het erg leuk om van oud-studenten te weten te komen wat ze zijn gaan doen. Wat ik merk is dat de alumni het op den duur ook leuk vinden om elkaar weer te zien en hun oude docenten. Die vinden dat ook mooi.”

Philipsen vindt een vereniging voor oud-studenten ‘van strategisch belang’ voor hogescholen en universiteiten. “Dit zijn de ambassadeurs van je opleiding. Ze dragen bij aan de kwaliteit daarvan, door aan te geven wat ze er in hun tijd goed aan vonden en wat ze hebben gemist. Het is ook handig om zo'n netwerk van bedrijven te hebbenRonald Philipsen. Die leveren bij ons projecten aan, afstudeeropdrachten, stageplekken en denken mee in raden van advies en over curricula.”

Verkopen
En Fontys kan volgens FAME-oprichter Van der Velden dat netwerk met zo’n 800 leden c.q. bedrijven ook goed ‘verkopen’ aan potentiële studenten. Zelf draagt de projectcoördinator van Ahrend kantoormeubelen graag zijn steentje bij, onder meer op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Geert van Seeters (docent bij FHMM, red.) vroeg me of docenten bij Ahrend mochten langskomen, want wij lopen daar best mee voorop. Het is nu in het curriculum opgenomen en onlangs hebben we ook studenten op bezoek gehad.”

Wel heeft Van der Velden gemerkt dat afstuderende studenten vaak denken dat ze bij een netwerkclub met name kunnen komen ‘halen’. “Maar je zult eerst wat moeten brengen. Ik ken nu inmiddels heel wat mensen bij FAME en als ik ze nodig heb, is de drempel heel laag. Ze zijn dan makkelijker bereid om wat te doen voor mij.”

Wat-ie van dit Score Event heeft opgestoken? Dat hij zich meer moet verdiepen in de rol van social media bij marketing. “Die is in tien jaar tijd enorm veranderd.” [Tim Durlinger]