november

Alumni inspireren en maken onderwijs mooier

Fontys timmert aan de weg met het alumnibeleid. Elk instituut benoemt een alumnicoördinator en er komt een netwerk van alumnicoördinatoren. Wat is de meerwaarde van deze oud-studenten en hoe onderhoud je de contacten?

Alumni zijn het sociaal kapitaal van je opleiding, stelt Willemien Bogers, aluminicoördinator bij de Juridische Hogeschool. “Ze inspireren de huidige studenten én ze openen deuren naar organisaties en bedrijven.”

Dat Fontys aan de weg timmert met het alumnibeleid juicht Bogers toe. “Van oudsher is alumnibeleid meer iets van universiteiten. In het hbo iWillemien Bogerss hier lange tijd weinig aandacht voor geweest, gelukkig komt daar verandering in.”

Strategische ontwikkeling
Dat Fontys werk maakt van alumnibeleid past volgens Bogers in de strategische ontwikkeling van nieuw onderwijs in samenwerking met het bedrijfsleven. Alumni vormen hierbij een belangrijke schakel. “Door oud-studenten te betrekken maak je de cirkel rond.”

Bogers heeft de afgelopen jaren vanuit de Juridische Hogeschool een uitgebreid alumninetwerk opgebouwd. “We maken steeds meer gebruik van alumni. Sommigen treden op als stagementor, anderen verzorgen gastlessen of nemen deel aan een denktank en weer andere inspireren studenten met filmpjes vanaf de werkplek.”

Oud-studenten zorgen volgens Bogers tevens voor een verbetering van de kwaliteit van de opleidingen. “Door je alumni te kennen en te volgen kun je meten of je goed opleidt en de juiste dingen doet.”

FAME
Een van de oudste alumninetwerken van Fontys is FAME (Fontys Alumni Marketing Eindhoven) dat in 2004 werd opgericht. Voorzitter is oud Fontys-student Wim van Dooren.

“Ik heb Wim van Doorenvia FAME altijd contact gehouden met Fontys en ben zo ook als docent bij Fontys Hogeschool Economie en Communicatie (FHEC) terechtgekomen. Sinds enkele jaren ben ik hier verantwoordelijk voor het alumnibeleid.”

Borrels en barbecues
Alumnibeleid gaat volgens Van Dooren verder dan ontmoetingen stimuleren met borrels en barbecues. “Het gaat ook over inhoud en relevantie. Alumni kunnen bijvoorbeeld een belangrijke rol spelen bij het werven van nieuwe studenten tijdens open dagen en career events.”

Het alumnibeleid van FHEC is daarnaast de voedingsbodem voor hun partnerprogramma. De rol van FAME hierbij is om Fontys-ambassadeurs te creëren en in te zetten. “Zo proberen we ons onderwijs iedere dag een stukje mooier te maken.”

Dat er Fontys-breed meer aandacht komt voor alumnibeleid vindt Van Dooren logisch, maar het werk moet volgens hem door de instituten zelf gedaan worden. “Instituten moeten dat netwerk opbouwen en onderhouden en dat moet structureel vorm krijgen.”

De grootste uitdaging zit hierbij in de datacollectie. “Je moet de data van alumni continu up to date houden. Daarin is nog een grote verbeterslag te maken.”

Belangrijk om contact te houden
Oud-student Commerciële Economie Joep Verberne is sinds 2020 trots Fontys-alumnus. “Ik ben de dag van mijn afstuderen meteen lid geworden van FAME. Ik vind het leuk en belangrijk om contact te houden met voormalig studiegenoten en de mensen van de opleiding.”Joep Verberne

Verberne raakte tijdens zijn studie geïnspireerd door oud-studenten die gastlessen verzorgden. “Alumni kunnen heel goed de vertaalslag maken naar de praktijk. Saaie lesstof gaat daardoor veel meer leven, dat vond ik mooi.”

Nu verzorgt Verberne zelf gastlessen en staat met marketingbureau Webs, waar hij sinds 2020 werkt, op career events.

“Maar het is niet alleen een kwestie van geven”, stelt Verberne. “Ik haal ook veel uit mijn lidmaatschap bij FAME. Het heeft mij echt geholpen om sneller stappen te maken in mijn carrière. Ik raad het alle afgestudeerden dan ook aan om de contacten met hun opleiding warm te houden.” [Ivo van der Hoeven]

Frans Fonville
Mooie ontwikkeling. Alumni zijn inderdaad heel belangrijk voor een opleiding!