Tilburg,
januari

Alumnus Leatitia te zien in Vlaamse telenovelle

De dingen die ze tijdens haar studie bij Fontys heeft geleerd, laat ze nu bij onze zuiderburen zien op het digitale scherm. Oud-studente Leatitia Janssens is sinds gisteren te bewonderen in de gloednieuwe Vlaamse telenovelle ‘Milo’.

Het is nu twee jaar geleden dat de uit België afkomstige Leatitia afstudeerde aan de opleiding Dance Arts in Context - Contemporary Urban aan Fontys Academy of the Arts (FAA) in Tilburg. Ondanks de reistijd – zo’n twee uur heen en twee uur terug – heeft ze er nooit aan getwijfeld om zich juist bij deze hogeschool in te schrijven.

“Fontys is altijd een school geweest die me heel erg aansprak”, zegt de alumnus. “Ik deed theatervoorstellingen bij een Belgisch productiehuis waar meer mensen zaten die bij Fontys studeerden of hadden gestudeerd. Ook andere mensen met wie ik in de danswereld werk, hebben bijna allemaal bij Fontys gestudeerd. Hun ervaringen zijn alle positief. En dat snap ik: het is een supertoffe school.”

Victorius
Leatitia vergelijkt Fontys met de fictieve Hollywood Arts High School uit de jeugdserie ‘Victorius’. Een plek met een ‘fantastische sfeer’ en een ‘goed aanbod’. “In België heb je ook dansscholen, bijvoorbeeld voor ballet en andere stijlen, maar ik wilde een mixje van alles, het liefst inclusief hiphop. Fontys bood dat.”

Jarenlang heeft Leatitia met veel plezier gestudeerd, in de coronaperiode rondde ze haar opleiding af. Daarna was het zoeken, beter gezegd: schrapen naar klussen. “Het is heel moeilijk om als danser werk te vinden, zeker tijdens corona. In de eerste maanden na mijn afstuderen heb ik niet veel kunnen doen, maar vorig jaar deed ik verschillende audities met een positief resultaat.” [Tekst gaat verder onder de foto]

Ze danste bij de in België bekende namen Loïc Nottet en Camille Dhont, en was ze te zien in het televisieprogramma ‘The Voice van Vlaanderen’. Leatitia: “Allemaal heel tof, maar ik wilde ook terug naar het theater, de plek waar ik het is begonnen. Acteren, iets wat ik heel graag doe, heb ik even laten liggen, omdat ik zo met dans bezig was, maar ik ben het nu weer aan het oppakken.”

Milo
Een paar maanden geleden deed ze auditie voor ‘Milo’, een nieuwe reeks van de Belgische televisiezender VTM met Camille Dhont in de hoofdrol. Met succes, want de oud-studente van Fontys heeft een rol te pakken als Fran Cools, een onzeker maar fanatiek meisje. “Ik speel de vriendin van een popster, die zelf ook artiest is. Mijn personage heeft een passie voor muziek, vindt het tof om te dansen, maar is geen keiharde doener. Optreden vindt ze leuk, maar ze houdt er ook van om op de bank televisie te kijken of door TikTok te scrollen.”

In de reeks danst Leatitia wel, maar de focus ligt op acteren. “Dat was wel even schakelen, want ik heb nog nooit op deze manier iets voor tv gedaan. Het is heel anders dan theater. Je komt op een set en krijgt met allemaal nieuwe dingen te maken. Wennen en aanpassen, maar wel supercool. Het acteren smaakt naar meer, honderd procent.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd