september
2022

Altijd al willen knuffelen met een alpaca? Dat kan nu

Kun je wel wat meer energie gebruiken? Is de lach al een tijdje van je gezicht verdwenen? Of mis je het plezier in je werk of studie? Doe dan mee aan de activiteiten tijdens de Fontys Vitaliteitsweek. Ook leuk als het goed met je gaat.

Let’s connect. Dat is het thema van de Vitaliteitsweek, die voor het eerst in drie jaar weer op locatie plaatsvindt in plaats van online. Vooral in Tilburg en Eindhoven staat het volgende week bol van de activiteiten. Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt eraan meedoen.

Start je dag bijvoorbeeld met mindful yoga of maak je ontbijtsmoothie al fietsend klaar. Als je niet vrolijk wordt van het knuffelen van een alpaca, kun je altijd nog je eigen cartoon laten maken. Alle activiteiten zijn gratis en vaak kun je er zonder inschrijving aan deelnemen. De meeste activiteiten zijn georganiseerd door studenten en medewerkers.

In verbinding
“Deze editie van de vitaliteitsweek is bedoeld om weer in verbinding te komen, met jezelf en met je collega’s of medestudenten", aldus Anabel van Nunen. Foto Martin van RooijAnabel van Nunen van Fontys Vitaal en betrokken bij de organisatie van de Vitaliteitsweek.

Volgens Van Nunen is er goed nagedacht over het thema. ‘In de coronaperiode zijn we elkaar een beetje uit het oog verloren. En ook nu we weer naar school en het werk mogen, doen we onze dingen nog geregeld vanuit huis.”

Enerzijds zorgen de activiteiten voor contact en gedeelde ervaringen. Anderzijds reikt het programma ideeën aan om gezonder te leven. Ook dat is nodig, vindt Van Nunen. “Vitaliteit is de basis van welzijn. Gaat het fysiek en mentaal goed met je, dan ervaar je meer plezier en haal je meer uit je werk of studie.”

Frisse moed
Agnes Otten van Fontys Innovatie en Advies is enthousiast over het programma en is van plan aan meerdere activiteiten deel te nemen. “Eindelijk kunnen we elkaar weer echt ontmoeten”, verzucht Otten. Ze heeft het contact met collega’s en studenten tijdens de coronaperiode gemist. “Op locatie beleef ik de dingen en mensen anders dan thuis, intenser.” Ze heeft haar agenda deels geblokt volgende week.

Ook Riny Bovy-Ortmans ziet dat medewerkers en studenten weer met frisse moed aan een nieuw studiejaar zijn begonnen. Maar er moet niet te veel tegenzitten, anders zakt de motivatie snel in, merkt de docent aan Fontys Sporthogeschool en inhoudelijk projectleider van het Welzijnslab. De NS-personeelsstakingen zijn zo’n voorbeeld. “Door de coronaperiode kunnen veel mensen tegenslagen minder goed opvangen. De Vitaliteitsweek biedt een gevarieerd programma om het werk en de studie even los te laten en de verbinding op te zoeken.”

Aftrap
Welzijn is binnen Fontys een belangrijk aandachtspunt. Na de Vitaliteitsweek gaan de activiteiten dan ook door, het hele studiejaar. Elk instituut vult die op zijn eigen manier in. “Dit is pas de aftrap van een jaar waarin vitaliteit hoog op de agenda staat en verbinding centraal staat”, aldus Van Nunen. “We willen dat vitaliteit een vaste waarde wordt binnen de hogeschool, uiteindelijk over de instituten heen. Dan kunnen we vraag en aanbod ook beter op elkaar gaan afstemmen.” [Marieke Verbiesen]

Angela Driessen
2022
Vinden die Alpaca's dat ook leuk? Ik snap dat mensen deze beesten heel graag willen knuffelen, maar volgens mij is inmiddels bekend dat Alpaca's helemaal niet zitten te wachten om aangeraakt te worden door mensen. Misschien ethisch om hier als hogeschool ook rekening mee te houden?
Dirk Janssen
2022
Als de alpaca's landen in Sittard sta ik vooraan in de rij. Go alpaca's!
Yolanda
2022
Waar kunnen we de Alpaca's in Tilburg zien?