juni

Alsjeblieft niet weer een coronapandemie

Mocht er een nieuwe, gevaarlijkere variant van het coronavirus opduiken, dan is een nieuwe pandemie denkbaar. Deskundigen waarschuwen nu al voor zo’n scenario na de zomer. Hoe kijken studenten van Fontys hiernaar?

De ziekenhuizen beginnen langzaam weer vol te stromen met coronapatiënten.  Het aantal besmettingen neemt steeds sneller toe.  En hoewel de onderwijssector bij het kabinet ‘onderaan de stapel’ ligt als het op nieuwe maatregelen aankomt, nemen de zorgen ook daar weer toe.  Bron ging de campussen op om te peilen of die zorgen ook onder studenten leven.

Anni“Weer een nieuwe pandemie?” Talha Citak, student ICT in Eindhoven, gelooft daar niet in. Hij denkt dat het een verzonnen verhaal is “om coronamaatregelen in stand te kunnen houden’’. Zoals online lessen in stand houden. ”Nu vind ik online lessen volgen niet erg, maar mijn vrijheid afpakken is een ander verhaal."

In het begin was het vooral heel eng”,  zegt Anni Martirosian, medisch student in Eindhoven. “Ze vertelden dat er veel mensen zouden overlijden en dit maakte mij bang.” Anni zal het ‘gezellige leven buiten’ heel erg missen mocht er weer een lockdown komen. Maar: “Het ergste is natuurlijk als mensen door corona sterven.”

Jeroen Lampe studeert ook ICT in Eindhoven. Ook hij verwacht geen nieuwe coronagolf. Of misschien hoopt hij het meer dan dat hij het verwacht. Want hij heeft daar absoluut geen trek in. Jeroen denkt dat de impact van een volgende besmettingsgolf niet groot is. “Tenzij er nieuwe varianten opduiken. Daar maak ik me wel zorgen over.”

Strikter
MelchiorMelchior is aankomend student aan de lerarenopleiding Duits. “Ik voel er weinig bij, eventuele nieuwe maatregelen liggen sowieso buiten je macht”, zegt de Duitser, die vandaag een kijkje neemt op het zonovergoten Stappegoor. “Voor corona zelf ben ik niet bang. Dat kreeg ik een paar weken terug voor het eerst, en de klachten bleven mild.”

“Afwachten wat er deze zomer gebeurt. Momenteel woon ik nog in Duitsland, in Göttingen. Daar zijn de beperkingen strikter dan hier, dus ik ben benieuwd hoe mijn bewegingsvrijheid is als ik straks in Tilburg woon. Ik hoop niet dat het qua lockdowns weer zo heftig wordt. Ik wil hier niet alleen maar op een kamertje zitten. Ik hou van festivals en concerten. Nou, die zijn er in Tilburg genoeg.”

“Lekker rustig”
Ook Elizan heeft wel andere dingen aan haar hoofd. Zij maakt zich momenteel drukker over de Landelijke Kennistoets, die ze moet doen voor haar lerarenopleiding Natuur- en Scheikunde. “Ik las het RIVM-bericht, ja. Maar ik ben nu te gestrest om daarover lang na te denken.”

Een bron van zorg is het wel voor haar. “Mijn vader zit gezien zijn leeftijd in de risicogroep. Eerder dit jaar kreeg hij daadwerkelijk corona, en daardoor raakte ik ook zelf besmet. Dat was even een tegenvaller. Over een nieuwe lockdown maak ik me niet druk. De practicumlessen van mijn opleiding blijven dan toch gewoon doorgaan, die kun je thuis niet doen. Verder vond ik zo’n lockdownperiode ook wel lekker rustig. Minder stressvol dan deze week in ieder geval.”

AnoukAnouk Verijsen, student verpleegkundige in Eindhoven, houdt zich vrijwel niet bezig met corona. "Ik heb andere dingen aan mijn hoofd.” Zij liet zich vaccineren om een stageplek te vinden. Anders had ze dat niet laten doen. Wel is zij bang dat haar opa of oma er onder zal lijden of nog erger nog, zal overlijden.

Hekel aan mondkapjes
“Ik geloof wel dat corona weer terug zal komen. Vooral in de winterperiode.” Dit zegt Nassima, medisch student in Eindhoven. Nassima zou het vooral erg vervelend vinden om weer een mondkapje op te moeten doen. En vooral in het openbaar vervoer. “Als de scholen zouden dichtgaan, dan zou dat alleen beter uitkomen voor mij. Ik hoef dan niet te reizen."

Ook Nassima ziet het nut van een vaccinatie niet in en is er dan ook op tegen. Corona zal volgens haar voor altijd blijven. “Het is een soort griep.” [Selin Gogebakan, Frank van den Nieuwenhuijzen]