Tilburg,
maart

“Als je niet praat, leer je het niet begrijpen”

In NT2-praatcafé snijdt mes aan twee kanten

In het NT2-praatcafé kletsen studenten van de lerarenopleiding in Tilburg met studenten die bij Fontys de NT2-opleiding volgen. NT2 staat voor Nederlands als tweede taal. Zo helpen ze elkaar, aan culturele ervaring én spreekvaardigheid. “Als je niet praat, leer je het niet begrijpen.”

door Petra Merkx
Docent Karin Verouden is een van de organisatoren van het NT2-praatcafé dat dit jaar al vijf keer is gehouden. “Ik noem het: internationalisering at home. De leraren in spé maken kennis met mensen uit andere culturen. En de NT2-studenten oefenen hun Nederlands.”

Het praatcafé draagt ook bij aan de persoonsvorming en professionele ontwikkeling van deze toekomstige docenten, vindt Verouden. “Ze leren hoe je kunt omgaan met mensen met een andere culturele achtergrond. Is dat echt zo anders dan omgaan met mensen die in Nederland zijn geboren? Of zijn er juist meer overeenkomsten dan je misschien aanvankelijk dacht en zijn we allemaal wereldburger?”

Gebrek aan netwerk
Het kletsen gaat vanzelf, deze middag op campus Stappegoor in Tilburg. De NT2-studenten zijn er allemaal heel blij mee. Hoewel best moeilijk, is de taal leren op zich niet het grootste probleem. De spreekvaardigheid oefenen en onderhouden dát is lastig. “Het ontbreekt hen vaak aan netwerk", vertelt Negah Ismail, die Verouden als stagiair ondersteunt bij de organisatie. “We gaan daarom ook een website bouwen, met daarop cv’s van onze studenten”, vertelt de Afghaanse.

Het is fijn om te oefenen, zegt Khalida uit Syrië. “Als je niet praat, leer je het niet begrijpen.” De gesprekken gaan over van alles. Ze praten vanmiddag onder meer over hoe lang de NT-studenten in Nederland zijn, over hun vlucht, hoe oud ze zijn, en onvermijdelijk … over het weer.

Ook de Nederlandse studenten reageren enthousiast. Claudia: “Ik vind het goed dat de opleiding deze ruimte biedt. Buiten de schoolmuren zou ik misschien niet zo snel met deze mensen kennismaken.”