Als je docent viervoudig Nederlands kampioen is...

Docent Mechatronica Randy Kerstjens is viervoudig Nederlands kampioen in de hoogste motortrial-klasse. Zowel voor de klas als op de motor gaat hij obstakels gedecideerd te lijf, met het eindresultaat al in het achterhoofd.

De docent aan Fontys Hogeschool Engineering in Eindhoven raakte als kind al in de ban van de discipline trial, waarbij een coureur hindernissen moet bedwingen zonder een corrigerend voetje aan de grond te zetten.

Randy Kerstjens is docent Mechatronica bij Fontys Hogeschool Engineering“Ik houd van alle motorsporten”, zegt Kerstjens (30). “Maar de controle en behendigheid die worden gevraagd bij trial fascineren me. De variaties van obstakel, wisselende weersomstandigheden en technische vaardigheid zijn oneindig. Voor de snelheid heb ik ook een cross- en wegmotor, maar trial vormt de echte uitdaging.”

Gevoel voor twee wielen
In 2015, 2018, 2019 en 2021 was de Venlonaar zijn concurrenten in de hoogste klasse ‘Inters-1’ de baas. Afgelopen weekend won Kerstjens in Arnhem alweer de eerste wedstrijd in het nieuwe seizoen.

Uitblinken in deze discipline is volgens hem een kwestie van aanleg, durf en ‘serieus trainen’. “Ik ben er wekelijks 10-15 uur mee bezig. Ik zit geregeld op de mountainbike, waarbij behendigheid en balans ook een grote rol spelen. Bovendien houd je zo de conditie op peil. Daarnaast doe ik cardio en fitness, omdat je explosiviteit moet hebben. Bijvoorbeeld wanneer je met de motor in één beweging naar een hooggelegen punt moet. Daarbij ruk je extreem hard aan het stuur.”

Evenwichtsgevoel kun je niet echt trainen. “Dat is een kwestie van aanleg en vlieguren maken op je motor. Zo leer je de machine optimaal aanvoelen.” Een laatste ingrediënt is durf: “Je moet een sprong of actie ook altijd wagen… Soms is het experimenteren hoe je een obstakel bedwingt. Dat kan ook misgaan.”

Onbekend
Zowel voor Nederlandse kampioenschappen als voor internationale toernooien is er weinig aandacht in de media. “Doordat veel wedstrijden achter de betaalmuur zitten, mist de Studio Sport-kijker het. Zo blijft trial onderbelicht, vergeleken met bijvoorbeeld motorcross. Dat is zonde.” [Tekst loopt door onder foto]

Kerstjens relativeert ook: waar Nederlandse crossers als Jeffrey Herlings zich kunnen meten met de wereldtop, is dat bij de trial anders. “Daar ligt het niveau lager. Ik rijd weleens internationaal, maar dan hoef ik me geen illusies te maken over een podiumplaats.”

Visualiseren
Gezien het subtiele samenspel van mens en motor wordt trial wel de ‘hogeschool van de motorsport’ genoemd. Toepasselijk voor een Fontys-docent. Wat ziet hij als de voornaamste link met zijn docentschap? “Uiteraard de techniek, de mechanica. Het sleutelwerk aan de motor doe ik zelf, samen met mijn vader. Die praktische ervaring neem ik mee naar Fontys.”

Ook mentaal zijn er raakvlakken. “Deze sport vraagt een hoog concentratieniveau, net als lesgeven. Ook ben je continu in control: je weifelt niet en hebt nagedacht over een vraagstuk en hoe je dat gaat oplossen.”

Zowel voor de klas als op een trialparcours heeft Kerstjens baat bij het visualiseren van oplossingen. “Als ik met studenten een assemblagelijn met robots bouw, weeg ik vooraf verschillende scenario’s af van hoe een en ander eruit komt te zien. Ik hak snel knopen door en visualiseer het eindresultaat, net als ik bij een hindernis op een trialparcours doe. Mede door mijn sport is dat visualiseren van een aanpak ˗ van hoe iets optimaal zou moeten werken ˗ sterk ontwikkeld bij mij.”

Voor een techneut moet het een machtig gevoel zijn om daadwerkelijk één te zijn met een machine. “Klopt. Voor mij is motorrijden net als lopen. Ik denk er niet bij na. Tijdens wedstrijden voel ik die harmonie: ik weet wat ik moet doen om de motor optimaal te gebruiken. Vooraf denk je na over hoe je een obstakel benadert, hoe kom ik erop en hoe ga ik verder, maar de uitvoering gaat honderd procent automatisch.” [Frank van den Nieuwenhuijzen]

Foto's: John Lenders Fotografie