juni

‘Als het is toegestaan, gaan we voor een last minute'

Sommigen moeten nog hun trauma verwerken van de geannuleerde vakanties in 2020. Toch begint het, nu de zomer voor de deur staat, weer te kriebelen. Gaan studenten en medewerkers van Fontys straks naar het buitenland?

Fontys-student Martijn en zijn vriendin gingen vorig jaar in Zeeland op vakantie.Martijn (26), student aan de lerarenopleiding Engels, had het net die ochtend nog met zijn vriendin over een vakantie. “Het gaat wel de goede kant op met de versoepelingen, dus we kunnen wel al langzaam denken aan een vakantie. Maar we willen nog niet te snel positief zijn. Die teleurstelling willen wij onszelf besparen.”

Ze willen nog afwachten tot midden juni. “Als de maatregelen het dan toelaten, gaan we zeer waarschijnlijk voor een lastminutevakantie. Tot die tijd kunnen we alleen maar hopen dat het beter gaat in andere landen. Dan kunnen we misschien naar een andere plek met een ander klimaat, om echt van onze vrijheid te proeven.”

Stevige angst
Bram ten Kate (53), directeur van Fontys International Business School in Venlo, kan door de coronacrisis nog niet denken aan een vakantie in het buitenland. “De onbevangenheid en het vrije reizen dat vroeger kon binnen Europa, zijn we kwijt”, zegt hij.

Bram ten Kate“We hebben te maken met een stevige angst voor het virus, dat heeft veel gedaan met onze samenleving. Ik vind het belangrijker dat de oude omgang met elkaar wordt hersteld, dan weer naar het buitenland op vakantie te kunnen.”

“Ik heb er dus gewoon rekening mee gehouden dat ik in Nederland blijf deze zomer. Vorig jaar gingen we met de familie naar Zwolle en dat beviel goed. Deze zomer gaan we een midweek naar de Achterhoek.”

Gehad met wandelen
Lian (43), deeltijdstudent van de Pabo in Venlo, blijft ook in eigen land. “Wij gaan naar een vakantiepark in de Beekse Bergen”, vertelt ze. “Mijn zoontje is helemaal gek van dieren en zag een reclame op tv. We hebben de tijd en de mogelijkheden om dit te plannen, dus we dachten: waarom niet?”

Ze heeft het gehad om zo lang thuis te zitten en kijkt ernaar uit om haar vakantie in een andere omgeving te vieren. “Ik vind het heerlijk. We hebben eindelijk weer een lekker vooruitzicht na deze coronaperiode. We konden altijd wandelen, maar daar ben je ook klaar mee als je alle wandelroutes in de buurt al hebt gehad.”

Lianne met haar zoontje, vorig jaar op vakantie in Zeeland.Lian heeft vorig jaar met man en kind de zomervakantie op de Veluwe doorgebracht. “Maar dat is toch wat anders dan nu. Je moest daar alles reserveren: het zwembad, het restaurant, noem maar op. Nu kunnen we naar de dierentuin wanneer we willen, dus dit voelt als een échte vakantie.”

Buitenland
Student Journalistiek Dominik (23) wil daarentegen wel graag naar het buitenland. "Maar dan wel naar een land waar het code geel is. Dan is het volgens de overheid veilig genoeg." Welk land dat precies wordt, weet hij nog niet. "In ieder geval een warm land, zoals Griekenland, Spanje of Italië."

Na twee jaar heeft hij weer zin om een buitenlandse omgeving op te zoeken. "In die periode heb ik vooral Nederland ontdekt en ben ik in de zomervakantie een paar dagen naar de heuvels in Duitsland geweest. Nu ben ik er weer echt aan toe om in een andere omgeving met een andere cultuur tot rust te komen."

Vaccineren schiet op
Moeite met maatregelen, zoals jezelf vooraf laten testen, heeft Dominik niet. "Ik heb me al zo vaak laten testen inmiddels dat ik dat geen probleem meer vind." Landen waar een quarantaineplicht geldt na aankomst, vallen voor hem wel af.

Ook van een onveilig gevoel heeft hij geen last. "Het vaccineren schiet op en mensen laten zich testen."

Bron legde de vraag ook voor aan volgers van Bron op Instagram. Van de 44 mensen die reageerden gaan er 16 (36 procent) naar het buitenland, terwijl 28 mensen (64 procent) dat niet doen. [Kasper Wienk en Sanne van der List]