juni
2023

Als buitenlandse student woonruimte vinden: 'Onmogelijk'

Het einde van een schooljaar betekent voor nieuwe studenten de start voor een soms onmogelijke zoektocht naar woonruimte. Voor Nederlandse studenten is het al lastig, laat staan als je hier honderden kilometers vandaan woont. Hoe pak je dit aan?

Zornitsa Stoyanova is een Bulgaarse student die vanaf eind augustus een kamer in Tilburg nodig heeft omdat ze dan de master Choreography bij Fontys gaat volgen. Ze is al weken op zoek naar woonruimte, maar tot nu toe zonder resultaat. Sites als Airbnb, Booking, Crawq, Expedia en allerlei Facebookgroepen worden dagelijks tevergeefs afgestruind.

Zornitsa StoyanovaDe student blijft slechts twee weken in Nederland, dus je zou denken dat dit haar zoektocht enigszins makkelijker maakt. Maar dat blijkt ijdele hoop. “Ik heb gekeken naar couchsurfing en sites met vakantieaccommodaties. Ik heb zelfs contact opgenomen met een verhuurbedrijf, maar dat wil niet met mij in zee omdat mijn verblijf te kort is. Ook al heb ik aangegeven dat ik best voor een maand wil betalen terwijl ik maar twee weken blijf.”

Torenhoge kosten
De enige optie die er nu voor Zornitsa lijkt te zijn, is het delen van een appartement dat een studiegenootje vond via Airbnb. “Maar die ruimte is niet beschikbaar voor alle dagen. En bovendien is het heel duur. Een verblijf van twee weken kost bijna net zoveel als de helft van mijn totale studiekosten. Of als een appartement met twee slaapkamers in Sofia voor een hele maand.”

Zornitsa heeft hulp gezocht bij Fontys, maar kon vanwege haar wensen niets met de tips die ze doorgestuurd kreeg. Ze ontving vooral linkjes van woningen waar zes tot acht studenten kunnen samenwonen en waar slaapkamers en badkamers gedeeld worden, maar als 41-jarige moeder en artiest met een internationale kunstcarrière - en vanwege die reden ook een wat groter budget - is dat niet wat ze zoekt. “Ik heb het geluk dat ik wat meer te besteden heb, maar voor een jonge student die net aan zijn studie begint, is deze zoektocht bijna onmogelijk.”

Geen aanbod
Dat laatste weten ook Arian van Hulsel en Martijn Aarts, die zich namens Fontys voor buitenlandse studenten in Venlo inzetten voor het vinden van woonruimte. Zij zien dat de vraag veel groter is dan het aanbod. “We hebben 350 aanvragen van studenten gekregen, maar hebben helaas maar 109 accommodaties beschikbaar”, zegt Van Hulsel.

Martijn AartsDe beschikbare woonruimtes die er zijn, zijn inmiddels allemaal vergeven. Studenten die achter het net vissen krijgen tips en linkjes doorgestuurd. “We sturen ze door naar woningcorporaties, verschillende platforms en naar privéaanbieders, maar we merken dat het aan alle kanten flink is opgedroogd. Er is gewoon weinig beschikbaar”, legt Aarts uit. “Voorheen hadden we best veel private aanbieders die voor woonruimte konden zorgen, maar die vallen nu bijna allemaal weg. De één verkoopt zijn huis, de ander focust zich op een andere doelgroep."

Arian van HulselHet advies dat Fontys buitenlandse studenten vorig jaar gaf - kom niet als je geen woonruimte hebt - geldt dit jaar weer. Van Hulsel: “We hebben studenten een tijdje geleden al geadviseerd om zo vroeg mogelijk op zoek te gaan naar een kamer. Nu gaan we communiceren dat als ze nog niks hebben gevonden, ze hun studie beter uit kunnen stellen. Hoe jammer we dat ook vinden.” [Karen Luiken]

Reageren kan hieronder. Eenmaal gepubliceerde reacties worden niet verwijderd

De peeters
2024