Eindhoven,
15
april
2019
|
11:30
Europe/Amsterdam

Alles draait om vertrouwen

Wat gebeurt er als je van twaalf studenten twee teams maakt en hun een challenge geeft waar ze 48 uur de tijd voor hebben. Een immens grote timer gereflecteerd op een muur tikt weg. Spanning en sensatie… De studenten kenden elkaar nog niet goed, het zijn samengestelde teams, maar ze hadden één ding gemeen: drive. De drive om samen iets te bouwen.

En dat bouwen is hen gelukt. Beide teams van Fontys Hogeschool ICT namen de afgelopen dagen deel aan de derde editie van de Odyssey Hackathon in Groningen, de grootste blockchain en artificial intelligence hackaton ter wereld. In 48 uur tijd bedachten de studententeams elk een concept, bouwden een prototype en pitchten dit diverse malen ten overstaan van een keur aan experts.

Ze gingen door diepe dalen. Soms was de feedback snoeihard en moesten ze helemaal opnieuw beginnen. Er ontstond frictie, het spetterde, knetterde en botste. Maar uiteindelijk leverden beide teams een oplossing waarover APG, sponsor van de track Rethink Retirement, tevreden was. Zo tevreden dat een van de teams de tweede plaats behaalde.
Een hele prestatie als je ziet tegen welke professionals, bedrijven en instellingen de studenten moesten concurreren: Deloitte, Atos, LeasePlan, KPN, Gemeente Groningen, Bencom etc.

Dankzij de vrijheid binnen Fontys Hogeschool ICT kunnen studenten en docenten deelnemen aan dit soort hackathons, aan conferenties, lezingen, wedstrijden, festivals en wat je maar kunt verzinnen. Studenten van Fontys ICT doen mee aan de Dutch Design Week, aan Glow, Dutch Technology Week…

Natuurlijk moet er gestudeerd en hard gewerkt worden maar de wereld buiten een schoolgebouw kan ook erg interessant zijn en eerlijk gezegd, ís ook vaak interessanter. Daar gebeurt het. Het gebeurt binnen bedrijven en tussen gedreven professionals.

Fontys ICT is hier een pionier in. Dankzij Partners in Education, Partners in Innovation en andere samenwerkingsverbanden verbinden wij bedrijven met onze school. Curricula, onderwijs wordt met en vaak ook dankzij bedrijven gevormd. Docenten, studenten en het werkveld slaan de handen ineen om de zeer snel veranderende wereld van ict onder de knie te krijgen.

Als je een vast curriculum hebt dat helemaal is dichtgespijkerd dan kun je geen extra activiteiten ontplooien. Ja, in de avond en in het weekend. Maar in een tijd waarin studenten zichzelf financieel moeten 'bijspijkeren' is het toch fantastisch als je jezelf binnen schooltijd kan ontplooien en de wereld kan verkennen.

Zolang we maar vertrouwen in elkaar hebben. Volgens Citaten.net zei de Chinese filosoof Lao-Tse ooit: 'Wie geen vertrouwen in anderen stelt, zal ook nimmer het vertrouwen van anderen winnen'. En dat is ook waar ik voor pleit!

Docenten zijn vaak wantrouwend richting studenten. 'Met wat voor smoes komen ze nu weer om weg te blijven', 'Zouden ze het wel helemaal zelf hebben gemaakt'… en meer van zulke vragen dolen door de hoofden van vele docenten. Toch geloof ik, en velen met mij, dat we ook onze studenten moeten vertrouwen. Gezond vertrouwen, zeker als ze aangeven dat ze buiten school willen leren, proeven, ervaren. Ze moeten maar één ding: 'bewijslast leveren'.

Met trots kan ik melden dat Fontys Hogeschool ICT dit heel vaak doet. Vertrouwen geven. Onze studenten zijn toch weer met een prijs naar huis gekomen. Vorig jaar eerste in hun track en nu een mooie tweede plek. We hebben fantastische studenten.

Erdinç Saçan geeft les aan Fontys Hogeschool ICT, is coördinator van de minor Digital Marketing en dolenthousiast over hackathons. 

Met dank aan deze twaalf studenten die als voorbeeld kunnen dienen voor andere studenten: Luc Correia Cabrito, Mike Kotte, Dennis Verbuijs, Giovanni Koolhoven, Steven van ’t Klooster, Lisan van de Visser, Arnoud Bevers, Diego van Loenen, Anouk Martens, Jay Kamphuis, Remco Aarssen en Luuk van den Maagdenberg.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Ben Hendriks
18
April
2019
Beste Erdinc,

Van harte gefeliciteerd met jullie tweede plaats! Ik complimenteer je met het inspirerende artikel in de Bron. Jullie Fontys Hogeschool ICT werd deze week als voorbeeld gesteld en stip op de horizon waar de FIBS in Venlo naar toe moet groeien. In het verleden hebben wij elkaar gesproken inzake een teacher exchange naar Indonesie van mij o.b.v. jouw teacher exchange ervaringen in Turkije. Wij staan nu aan de vooravond van curriculum 2020 binnen de FIBS en ik wil daartoe graag weer een afspraak met jou maken op Fontys ICT in Eindhoven om inspiratie op te doen.
Wellicht kun jij de liason officer worden tussen Venlo en Eindhoven in de transitie van ons curriculum. Graag jouw reactie. Met vriendelijke groeten, Ben Hendriks FIBS Venlo
Marcel Veldhuizen
15
April
2019
Heel mooi, maar wat hebben ze nu precies gemaakt? Wat deed het prototype nu precies?
Luc Correia Cabrito
16
April
2019
Dag Marcel,

Bedankt voor je interesse! Wij (team met de 2e plaats) hebben een prototype gemaakt die de teksten op een website aanpast, zodat deze voor iedere gebruiker begrijpelijk en leesbaar is. Op basis van persoonlijke data kan een AI een bepaald taalniveau herkennen en de teksten op de site daarop aanpassen.

Ons doel was om informatieoverdracht zo duidelijk mogelijk te maken, voor alle verschillende gebruikers die je website zouden kunnen bezoeken, ongeacht de leesvaardigheid, intelligentie etc. Door bepaalde datapunten in ons getrainde AI-model te stoppen, kunnen we beter de taal van de individuele users spreken.

Mocht je nog meer willen weten over ons concept, sta ik daar zeker voor open via verschillende media (mail/LinkedIn)!

Groet,

Luc Correia Cabrito
Teamcaptain FHICTDigital