Alle tentamens alsnog verzet, studenten toch kritisch

Hogescholen bepalen zelf of er colleges zijn op stakingsdag

Het College van Bestuur van Fontys heeft vandaag besloten dat alle geplande tentamens van aanstaande dinsdag niet door te laten gaan. Op die dag ligt het openbaar vervoer in heel Nederland plat vanwege een staking van het OV-personeel. Of de gewone colleges op die dag wel doorgaan, dat mag elke hogeschool afzonderlijk bepalen. De studentenfractie van Fontys is niet blij met dat laatste.

Het Fontys-bestuur komt daarmee terug op zijn besluit van gisteren. Toen werd nog gesteld dat het aan de afzonderlijke hogescholen en opleidingen was om in te vullen hoe zij met de staking om zouden gaan. Voor de gewone colleges geldt dat dus nog steeds, maar voor de tentamens is alsnog Fontys-breed een maatregel genomen.

Onrust voorkomen
"De impact van deze staking lijkt groter dan eerder ingeschat", stelt het CvB nu. "Om onrust en onduidelijkheid bij onze studenten te voorkomen, is besloten een centaal besluit te nemen om alle geplande tentamens op dinsdag 28 mei af te gelasten. Deze tentamens worden verplaatst naar een ander moment. De instituten kunnen zelf bepalen of de andere onderwijsactiviteiten wel doorgaan."

Daarmee volgt Fontys - waar het de tentamens betreft - dezelfde weg als onder meer Windesheim, Inholland, de HvA, Hogeschool Utrecht en de Haagse Hogeschool. Zij lieten eerder al weten alle tentamens voor de hele instelling te verplaatsen en ook de aanwezigheidsplicht bij colleges te laten vervallen.

Kritisch
De studentenfractie in de CMR van Fontys is blij dat alsnog alle tentamens zijn verschoven, maar is het er niet mee eens dat instituten en opleidingen zelf mogen bepalen of de colleges die dag doorgaan.

"Het bestuur is deels teruggekomen op het eerdere besluit met als argument dat de gevolgen van de staking aanvankelijk waren onderschat. Dat kan. In de toekomst zouden wij als studenten graag veel eerder al iets weten over dit soort zaken", stelt Thyme van den Beuken, voorzitter van de studentenfractie van Fontys CMR.

"We zijn het er ook niet mee eens dat alleen de tentamens verplaatst worden en dat de colleges wel gewoon doorgaan als een instituut of opleiding daartoe besluit. Fontys kent een decentrale besturingsfilosofie en wij staan daar als fractie over volledig achter. Maar bij dit soort grote, instituuts-overstijgende kwesties dient er eenduidigheid te zijn. En moet er dus sprake zijn van centrale besluitvorming."

Herkansing
Omdat de kogel al door de kerk is, zal er aan het besluit over komende dinsdag niet meer te sleutelen zijn. Maar Van den Beuken hoopt en verwacht wel dat er rekening wordt gehouden met studenten die door de OV-staking alsnog in de problemen komen met hun studie en het volgen van colleges.

"Als studentenfractie willen wij dat voor al die studenten in ieder geval de mogelijkheid wordt gecreëerd tot herhaling of herkansing", stelt Van den Beuken.  [Jan Ligthart]