Venlo,
maart
2022

Alle seinen op groen voor de insectenburger

Een insectenburger of sushi met insecten. Als het aan de onderzoekers van het lectoraat Business Innovation ligt staan deze gerechten binnenkort op de menukaart. De onderzoeksgroep wil van insecten de toekomstige proteïnebron van Europa maken.

Voedingswetenschappers Sonja Floto-Stammen en Natalia Naranjo Guevara werken samen met studenten van Fontys International Business School in Venlo aan een onderzoek naar de toepassing van insecten in de voedingsindustrie. Een markt met grote groeipotentie.

De onderzoekers zien insecten als het voedsel van de toekomst. Ze zijn immers rijk aan proteïne, bevatten weinig vetten en zijn ideaal voor een circulair productiesysteem. Daarmee vormen de beestjes een zeer geschikt alternatief voor de vervuilende en dieronvriendelijke bio-industrie.

Sushi met insecten.Imagoprobleem
Maar voor we massaal aan de insectenburgers zitten moet er nog het nodige gebeuren, stelt Floto-Stammen. “Er zal een cultuuromslag nodig zijn om mensen in Europa op grote schaal aan de insecten te krijgen. De beestjes hebben hier nog geen al te goed imago.”

Om dit imago te verbeteren heeft de Europese Unie ValuSect in het leven geroepen, een consortium van tien partners en acht kennisinstellingen die zich inzetten om insecten op de Europese menukaart te krijgen.

Ook het lectoraat Business Innovaties is bij ValuSect aangesloten. Floto-Stammen: “We doen in Venlo in verschillende projecten onderzoek naar mogelijke doelgroepen, marketingstrategieën, consumentenacceptatie, productontwikkeling én, niet onbelangrijk, smaakontwikkeling.”

De smaak van insectenproducten moet volgens Floto-Stammen en Guevara aansluiten bij de Europese smaak. Want een product kan nog zo duurzaam zijn, als de mensen het niet lekker vinden eten ze het niet.

Natalia Naranjo Guevara proeft een insectengerecht.Get Insected
En dus wordt er in Venlo flink geëxperimenteerd met insecten in gerechten, onder andere tijdens het studieprogramma Get Insected. Guevara: “Dit programma hebben we nu twee keer gedraaid en beide keren zijn hier zes nieuwe productconcepten uit voortgekomen. De volgende stap is om deze concepten succesvol naar de markt te brengen.”

Het ‘vermarkten’ van insectenproducten is in Europa echter een uitdaging. Anders dan in Afrika, Azië en Zuid-Amerika, waar het de normaalste zaak van de wereld is om insecten te eten. De regels zijn door de EU inmiddels wel versoepeld. Zo mogen krekels, treksprinkhanen en gele meelwormen worden verwerkt in voedsel.

Maar de markt in Europa is nog klein, stelt Floto-Stammen. “Een nichemarkt. Er zijn slechts enkele producten die in de schappen liggen zoals insectencrackers gemaakt van ‘insectenmeel’ en Cricket Cajun Spice, cajunkruiden met gemalen insecten.”

Start-ups zien potentie
Volgens de onderzoekers staan er wel start-ups in de startblokken die het grote potentieel van insecten zien. “Wij kunnen ze adviseren bij het opstellen van kwaliteitsstandaarden en duurzaamheidsstandaarden en ze zodoende op weg helpen.”

Ook boeren in de regio Limburg die de switch willen maken naar het kweken van insecten kunnen bij het lectoraat aankloppen. Guevara: “Wij helpen ze graag bij de transitie, want daarmee kunnen we meerdere problemen tackelen. Het nitraat-probleem, het stikstof-probleem en de groeiende uitstoot van CO2. Om nog maar te zwijgen over het aspect van dierenwelzijn.”

Gesloten systeem
Het kweken van insecten is volgens Guevara makkelijk in een circulair systeem te vangen. “We kunnen verspild voedsel gebruiken om de insecten te voeden en hun ontlasting kan dienen als natuurlijke meststof. Zo heb je een mooi gesloten systeem waarmee je weinig tot geen afval produceert.”

Al met al lijken alle seinen op groen te staan voor een bloeiende insectenbranche. Floto-Stammen: "De vooruitzichten zijn positief. De branche groeit en de verwachting is dat die nog veel harder gaat groeien. Maar er is nog veel onderzoek nodig. We moeten de insectenproducten nog beter laten smaken en de acceptatie moet omhoog. Dat heeft tijd nodig. Maar dat insecten als eiwittenbron een belangrijke rol gaat spelen, daarvan zijn wij overtuigd.” [Ivo van der Hoeven]

Jeanine van Geest
2022
Deze week heeft de start-up Bugsy een subsidieaanvraag ingediend bij Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA, om een haalbaarheidsonderzoek te kunnen uitvoeren naar het ontwikkelen en vermarkten van een meelwormenburger. De ondernemende studenten van Bugsy, Tim Arts, Ruben Albers en Joep Kooistra werken ook samen met Sonja en Natalia.