maart

Rookverbod vanaf 2020 op schoolterreinen, ook bij Fontys

Even een sigaretje opsteken in de pauze, dat is er vanaf augustus 2020 niet meer bij op de campussen van Fontys. Er komt een algeheel rookverbod voor alle schoolterreinen in Nederland, ook van hogescholen en universiteiten. Dat maakte staatssecretaris Paul Blokhuis vandaag bekend. Désiree Hendrix, facilitair manager van Fontys in Eindhoven, denkt dat handhaving lastig wordt.

Uit onderzoek door het Mulier Instituut blijkt dat eind vorig jaar 80 procent van de basisscholen, 62 procent van de scholen in het middelbaar onderwijs en 14 procent van de mbo-instellingen een geheel rookvrij schoolterrein hadden. Een lichte verbetering ten opzichte van metingen in 2016.

Maar nog niet genoeg, oordeelde de staatssecretaris. Hij komt nu met aanvullende maatregelen, waarin hij ook de hogescholen en universiteiten meeneemt. Vanaf de start van schooljaar 2020/2021 mag op geen enkel schoolterrein meer worden gerookt.

Buiten de poort
Facilitair manager Hendrix vraagt zich af waar rokers dan heen moeten. Nu heeft Fontys nog speciale rookzones op eigen terrein. “Moeten we dan buiten de poorten voorzieningen gaan maken? Hoe zit het met de rotzooi die rokers dan op gemeentegrond gaan maken?” Ook is het volgens haar moeilijk handhaven op de open terreinen die de Fontys-campussen zijn.

Rookpolitie
De voorzitter van de Vereniging van Hogescholen, Maurice Limmen, reageert ook weinig enthousiast op de maatregel. “Wij zijn ook voor rookvrije schoolpleinen, maar vraag ons niet om 24/7 achter elke boom een inspecteur van de rookpolitie te zetten; dat geld geven we liever uit aan beter onderwijs”, reageert hij op Twitter.

Dat het rookverbod er zou komen, is overigens geen complete verrassing. Het werd al aangekondigd in de Tabakswet en in het preventieakkoord. Nu zijn wel de omvang en de ingangsdatum bekend. De Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit gaat toezien op handhaving. [Petra Merkx]

Ronald
ik bedoel dus GEEN controle
Ronald
2019
het is nu al lastig om iedereen in de daarvoor bestemde rookhokken te krijgen, laat staan een algeheel verbod. zie ook dat er nu al, voor zover ik kan zien, controle op gehouden wordt.... en wie moet dat dan gaan doen??
Harry Verkuijlen
2019
hoi geld dit ook voor de E sigaret?
Bron
2019
Dat geldt voor alle rookwaren.
Marcel
2019
Op het terrein van TQ (waar een gebouw van Fontys staat) is al zo'n verbod. Ga maar eens kijken hoe dat werkt, dan kun je zien wat er gebeurt.