oktober

Al 80.000 tikkies voor Rutte

'Slachtoffers' van het leenstelsel voor studenten verenigen zich. Al 80.000 mensen reageerden op het Facebook-event van Fontys-student Youri Hoogewoning: massaal tikkies sturen naar Mark Rutte. Op maandag 4 november is de week van de onderwijsbegroting, dus besloot Youri de tikkies al die dag te versturen in plaats van op 24 november.

“Ik blijf actievoeren tot het is opgelost. En er is maar één oplossing: betalen. Wij willen in de week van 4 november een duidelijk signaal afgeven.” Hiervoor gaat Youri op die dag naar het centrum van Utrecht, samen met FNV Young & United.

Youri HoogewoningDit doen ze niet alleen met tikkies, maar ook met een petitie waarmee ze de compensatie willen realiseren. “Zo wil ik de politiek onder druk zetten. Niet alleen mooie woorden spreken, maar ook daden laten zien.”

Hoe de actie van 4 november eruit gaat zien en waar het precies is in Utrecht, wordt nog bekend gemaakt. Vast staat alleen nog dat de aftrap om 12 uur is en dat er gratis taart is voor alle studenten die komen opdagen. November wordt trouwens toch al geen rustige maand voor Youri. De activiteiten van 4 november zijn namelijk niet de laatste. Hij heeft nog meerdere acties in petto, maar welke deze zijn kan hij nog niet zeggen.

Reacties
Intussen hebben D66 en de VVD al wel gereageerd op de tikkies. “Heb je terug van 1.9 miljard euro?”, laat D66 weten. Daarbij vermeldt de partij ook dat ze bereid is om het huidige stelsel aan te passen.

De reactie van de VVD was veel vager. Deze week kreeg Youri van die partij alsnog een 'antwoord' via Kamerlid Dennis Wiersma, die in een uitzending van WNL op een interview met Youri reageerde. De reactie van Wiersma was een oproep aan studenten om toch vooral emails te sturen naar zijn partij.

Youri is niet onder de indruk: "Opnieuw woorden en geen daden. Dit is geen oplossing die de compensatie van onze studieschuld realiseert. Zij kunnen op 4 november daarom opnieuw Tikkies verwachten om hen te laten weten dat onze studieschuld wéér een maand hoger is geworden. Dennis kan uiteraard met ons in gesprek om een oplossing te vinden, maar wij zullen doorgaan met actie voeren tot er een passende oplossing is."

Misplaatst
De reacties van studenten op de actie zelf zijn veelal positief. Al krijgt Youri onderhand ook af en toe reacties van mensen die de tikkies niks vinden. “Dat zijn meestal oudere mensen die zeggen dat studenten niet zo moeten zeiken. Erg misplaatst, want zij hebben gewoon een gratis opleiding gehad.” [Kasper Wienk]