Eindhoven,
09
april
2020
|
09:58
Europe/Amsterdam

Afstand houden

Leert de coronacrisis ons hoe belangrijk digitale technologie écht is? We vergaderen online. Er zijn online vrijdagmiddagborrels. Online onderwijs. Online uitvaarten. Online ganzenbord. En: leidt deze crisis tot een toekomst waarin online veel belangrijker is? Christien Bok, van Surf, zei in De Volkskrant: alsof het onderwijs in één weekend van 2020 in 2030 is beland.

Ik mag toch hopen van niet.

De coronacrisis leert mij juist dat digitale technologie helemaal niet zo belangrijk is. Immers, als er geen fysieke nabijheid meer mogelijk is, dan staat alles in één keer stil. Geen sport. Geen kroeg. Geen kapper. Geen restaurant, evenement of school.

De coronacrisis legt juist de beperkingen van digitale technologie bloot. Bijvoorbeeld: de term ‘online’. Die is meestal misplaatst. Online suggereert namelijk substitutie: niet offline, maar online. Maar dat klopt meestal niet. De term ‘op afstand’ is vaak veel beter. Vergaderen op afstand. Borrelen op afstand. Onderwijs geven op afstand. Die afstand, die voel ik letterlijk én figuurlijk. Die is veel meer dan 1,5 meter. En, dankzij die afstand, gaat er van alles verloren: spontaniteit, gezelligheid, warmte, interactie, creativiteit en vooral energie.

Ik ben kapot na een dag lesgeven.

Iemand postte: lekker, online onderwijs staat weer klaar voor maandag. Hashtag Less is More. Ik ben jaloers. Mijn onderwijs is helemaal niet online, maar op afstand. Hashtag Les is Less.

De belangrijkste technologische les van de coronacrisis zou moeten zijn, vind ik, dat als dit allemaal voorbij is, we veel beter weten wanneer we afstand moeten bewaren. En wanneer juist niet.

Rens van der Vorst is technofilosoof, hoofd IT Innovatie bij Fontys en auteur van 'Appen is het Nieuwe Roken' .

Reacties 1 - 3 (3)
Bedankt voor uw bericht.
Laura beurskens
11
April
2020
Ik ben het helemaal met Rens en Linda eens. Ze hadden het niet beter kunnen verwoorden.
Tanja Steenhorst
10
April
2020
Ik hoop vooral dat we na deze fase veel beter de mate weten waarin we fysieke nabijheid en afstand wensen en hoe we dat door gebruik van technologie realiseren! Denken in EN-EN.
Door dit inzicht, de gebruikservaring en de faciliteiten zijn we in staat zelf de balans daarin te vinden. Want hoewel we nu wellicht vooral wat (gewennings-)nadelen ervaren, omdat het de hele week is EN omdat het nieuw is, levert op locatie-onafhankelijk werken en leren ook heel veel op! Voor mij veel meer rust tijdens het spitsuur, hogere productiviteit, meer energie, efficiënter werken, meer sporttijd...#werkgeluk
Li nda van den Bergh
10
April
2020
Rens, ik ben het helemaal met je eens. Ik vind het echt heel mooi om te zien wat er allemaal kan. Het lesgeven, bijvoorbeeld via Teams, wordt prachtig gefaciliteerd door mogelijkheden om websites te koppelen en interactieve quizjes en filmpjes etc. Fantastisch dat het allemaal kan en ik denk ook echt wel dat studenten hierdoor hun kennis verder kunnen ontwikkelen. Maar de non-verbale signalen, de blik, het even contact maken op de gang, een hand op iemands schouder, al die dingen die ervoor zorgen dat je relatie opbouwt of behoudt, dat zijn dingen die nu minder goed (of niet) mogelijk zijn. En relaties zijn volgens mij toch echt het fundament van het onderwijs en andere sociale verbanden.