oktober

Afgestudeerd? Dit zijn jouw kansen op de arbeidsmarkt

Met welke studierichting kom je het beste aan de bak? In de Keuzegids Hbo 2019, die vandaag uitkomt, worden de nieuwe cijfers over de baankansen voor afgestudeerde hbo’ers bekendgemaakt. Opvallend hoog scoort de sector theater & dans. 95 procent van deze afgestudeerden is binnen anderhalf jaar aan de bak.

Dit hoge percentage in de hoek theater en dans is deels te verklaren door het zeer kleine aantal doorstudeerders. Iedereen gaat meteen op zoek naar werk.

Andere goede baankansen liggen op het gebied van mondzorgkunde en medisch-technisch, waar 90 procent binnen anderhalf jaar na het afstuderen een baan heeft. Zij worden in de ranking gevolgd door de opleidingen leraar talen (87 procent), leraar maatschappijvakken (86 procent) en social work (86 procent). Let wel: bij al deze cijfers is gekeken naar het percentage afgestudeerde hbo’ers dat werk heeft voor meer dan twaalf uur per week. Het gaat dus niet per se over fulltimebanen.

Werkloos
Minder rooskleurig ziet de toekomst eruit voor creatieve therapeuten: maar liefst 17,1 procent heeft anderhalf jaar na het behalen van het diploma nog steeds geen werk gevonden. Ook oud-studenten in de ruimtelijke ontwikkeling hebben moeite met het vinden van een baan (13,2 procent werklozen). Ter vergelijking: het gemiddelde werkloosheidspercentage voor afgestudeerde hbo’ers ligt op 4 procent.

Verderop in het rijtje met relatief meer werkloosheid volgen economische vakgebieden als bestuurskunde, international business en facility management. Volgens Keuzegids is dat te verklaren door de grote concurrentie: de afgelopen jaren kozen tienduizenden studenten een studie in die hoek.

Salaris
In de gids is ook gekeken naar hoeveel de opleidingen in het laatje brengen. Technische studies leveren het meeste op: afgestudeerden in de werktuigbouwkunde, elektrotechniek en voertuigentechniek vangen maandelijks rond de 2.600 euro bruto. In de technische bedrijfskunde is met een startsalaris van 2.700 bruto per maand veruit het meeste te verdienen.

In het creatieve vakgebied is het daarentegen nog steeds sappelen. Het bruto maandloon na een muzikale studie blijft steken op 1.650 euro, gevolgd door kunstacademie (1.720 euro) en creatieve therapie (1.740 euro). Ook theater & dans, de groep die het snelst aan een baan komt, staat met een brutoloon van 1.870 per maand in het rijtje met de laagste salarissen.

Bij deze bedragen is gekeken naar het werkelijke aantal uren, die zijn dus niet omgerekend naar een bedrag op basis van een fulltime functie. ‘Per uur zijn de salarissen vaak nog redelijk, maar als je geen uren kunt maken blijkt het lastig om rond te komen’, meldt Keuzegids. Dat kan deels een verklaring zijn voor de lage salarissen in de creatieve sector. ‘Een deel van deze afgestudeerden kiest bewust voor deeltijdwerk, anderen zouden wel meer willen’.

Toekomstprognose
De Keuzegids baseert zijn cijfers op berekeningen van het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt. Dit bureau deed ook voorspellingen over de positie van hbo’ers in het werkveld tot het jaar 2022. Vooral in de verpleegkunde, gezondheidsstudies, journalistiek en kunstdisciplines wordt een grotere vraag naar personeel verwacht. [Eva Witte]