maart
2023

Ademcoach Ank: ‘Studenten staan lang in de stressstand’

Je ervaart stress, voelt je niet lekker, slaapt slecht of hebt last van je nek en schouders. Grote kans dat al deze symptomen te maken hebben met een verkeerde ademhaling. Ank Lambers is naast docent/coach bij Fontys Academy for the Creative Economy ook ademcoach en helpt studenten met hun ademhaling.

“Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik ben niet zoals een fysiotherapeut”, steekt Lambers enthousiast af. “Ik geef studenten geen oefeningen mee, maar maak ze juist bewust van de manier waarop ze ademhalen en laat ze ervaren hoe je door anders te ademen dingen kan veranderen in je hoofd en lijf.”

Als ademcoach is het voor Lambers ontzettend belangrijk dat studenten zich bewust worden van hun ademhaling en ervaren wat dit met hen kan doen. “Het heeft alles te maken met tot rust komen, je gedachten temmen, stress loslaten en vastgezette spanningen de ruimte geven.”

Ank LambersStressstand
Dat kan simpelweg al verholpen worden door langzamer te ademen. “We geven onszelf met onze adem niet vaak het juiste signaal. Omdat we te veel ademteugen per minuut hebben, denkt ons lijf dat we in de stressstand staan. Maar als je je frequentie verlaagt, zeg je tegen jezelf dat je mag ontspannen. En die ontspanning hebben ook studenten hard nodig.”

Daar weet de ademoach alles van. In 2017 kreeg ze een burn-out, waardoor ze zeker een jaar thuiszat. “Ik was altijd een hoofd met twee beentjes dat altijd maar van hot naar her ging, maar sinds ik me bezighoudt met ademwerk heb ik ook een lijf gekregen dat me heel veel vertelt.”

Minister van Vitaliteit
Lambers grootste droom is om een soort Minister van Vitaliteit te worden binnen Fontys. “Ik heb de droom om op de campussen met alle studenten te mediteren, als een soort Guinness Book of World Records-poging. We mogen hier namelijk veel meer bij stilstaan, want een goede ademhaling is nu eenmaal goed voor de mens.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Lambers ziet dat veel studenten binnen Fontys in een ‘stressstand’ staan. “Dat merk ik al door naar ze te kijken wanneer er een beoordelings- of inleverperiode aankomt. Hun manier van zitten verklapt veel.  Maar er zijn er ook veel studenten die vragen aan me stellen, zich niet lekker voelen. Ook hen help ik graag.”

Rustig worden
Dat helpen doet de docent/coach middels verschillende sessies en workshops. “Het begint bij het bewust worden van je ademhaling. Ik laat studenten bijvoorbeeld een minuut lang hun ademhaling tellen. Na een korte meditatie moeten ze daarna nog zo’n minuut het aantal ademhalingen bijhouden. Al snel merken ze dan dat wanneer je je ademhaling vertraagt, je daadwerkelijk rustiger wordt.”

Een kwestie van doen en ervaren dus. Dat is ook de tip die Lambers mee wil geven aan anderen die ervaren dat zij hoog in hun ademhaling zitten. “Heel vaak zeggen mensen ‘doe maar even rustig, haal maar een paar keer diep adem’. Een hele goede opmerking, want door dieper adem te halen gaat je frequentie naar beneden. Maar eigenlijk moeten mensen zeggen ‘adem maar lang uit’, want daardoor ontspant je lijf.”

Goed het leven in
Lambers drukt alle studenten op het hart dat als zij ergens last van hebben, ze altijd contact met haar op mogen nemen. “Dat geldt ook voor studenten van andere opleidingen, want vanuit Fontys zorgen wij ervoor dat studenten goed het leven ingaan. Mentale en vitale gezondheid zijn daar ook onderdeel van, en ik maak me daar graag hard voor.” [Noëlle van den Berg]

Eva Gollner
February
2024
Beste Ank, ik ben Eva, student toegepaste gezondheidswetenschappen. Voor een vak 'netwerken' moet ik een gezondheid bevorderend project uitwerken. Ik werk ook op een school secundair onderwijs als preventie-adviseur en ik merk dat er toch heel wat leerlingen te dealen hebben met stress. Daarom wil ik een workshop geven op 19 april voor 12 leerlingen bij ons op school: Mindfulness en meditatie.
Ik zou graag een aantal oefeningen willen samen doen met de leerlingen en ik ben op zoek naar iemand die mij daar wat tips in kan geven. Aangezien u al ervaring hebt met workshops te geven aan studenten, vroeg ik me af of u mij kon helpen met informatie te delen hoe ik dit het beste kan aanpakken. Het zit zo dat we niet het warm water hoeven uit te vinden maar dat we effectief iets kunnen aanbieden wat al bestaat en om zo ons netwerk uit te breiden. Als u het wil en er tijd voor heeft, zou ik graag eens een online meeting plannen of als u bepaalde oefeningen uitgeschreven heeft, dat zou ook al een enorme meerwaarde kunnen zijn voor de workshop die ik wil geven.
Alvast bedankt dit even te bekijken.
Vriendelijke groeten,
Eva Gollner
Marijke Trienekens
2023
Ank is een prachtig mens en haar sessies doen echt wat met/voor je! Fijn dat ook studenten hiervan kunnen profiteren!