april

Achter de koning aan in de autokaravaan

De koninklijke familie werd op Koningsdag ontvangen op de High Tech Campus in Eindhoven. Studenten Automotive Engineering Koen en Stan reden met fraaie, hypermoderne voertuigen mee in een autokaravaan die werd aangevoerd door de jarige koning in een hyperouderwets Dafje.

Stan, op de grote foto helemaal links“We moesten twee aan twee achter het gezelschap aan”, zegt Stan, die ergens achterin de stoet in een zogenaamde e-kart reed. “We reden met vernieuwde voertuigen achter de koning aan die allemaal in de regio Eindhoven zijn gemaakt.”

“Daarmee wilden wij laten zien wat we als studenten samen met bedrijven hebben gebouwd en wat voor mooie innovatieve stad Eindhoven is. Het is echt superleuk dat ik hieraan mee mocht doen. Zo’n kans krijg je niet vaak.”

Driewieler
Koen, op de grote foto rechts op de driewielerKoen reed ergens in het midden van de stoet met een aparte driewieler. Hij vond het erg leuk om achter de koning aan te rijden. “Het had wel iets moois om met zo’n lange stoet innovatieve voertuigen achter elkaar aan te rijden.”

“We deden het niet om de koning te paaien, maar juist om te laten zien wat de regio in huis heeft. Ik vind het in ieder geval goed dat we op deze manier ons best doen om onze techniek te promoten.”

Overigens hebben Koen en Stan niet met de koninklijke familie gesproken.

De koning reed samen met prinses Amalia voorop in de Daf Kini die ruim een halve eeuw geleden aan de koninklijke familie werd geschonken bij de geboorte van Willem-Alexander.

De koning en de kroonprinses in het Dafje. Het 45 kilometer-autootje was opgevoerd door er een 500cc motor in te bouwen. Deze heeft hij alleen niet optimaal benut, beaamt Stan.

Vreemde feestdag
Het was voor iedereen een rare Koningsdag vanwege corona. Maar voor deze studenten was het al helemaal een vreemde manier om de feestdag door te brengen.

“In deze tijd is het sowieso al uniek om Koningsdag te vieren”, zegt Stan. “Ik heb het nooit op deze manier gevierd. Normaal spreek ik met vrienden of familie af en drinken we een paar drankjes. Maar zo’n unieke ervaring is ook niet mis.”

Overigens waren de Automotive-studenten niet de enige Fontys-deelnemers aan het speciale Koningsdagprogramma. Zo stond in de ‘Orange Room’ de Vera Lumen lichtbank die gemaakt is door Engineering-studenten. En met het project Flower Power toonden ICT-studenten en lector Gerard Schouten hoe biodiversiteit met behulp van drones en Artificial Intelligene gemeten kan worden. [Kasper Wienk]

Frans
May
Mooie innovaties, hoor. Goed bezig!