november

Acceleration Academy: een duwtje de grens over

Het beeld van de student anno 2018 is dat hij met het grootste gemak ook buiten de landsgrenzen studeert of stage loopt. Maar sommigen willen helemaal niet maandenlang verstek laten gaan op het voetbalveld, of hebben familieverplichtingen, of vinden het gewoon een beetje eng om zo ver van huis te zijn. Via de Fontys Acceleration Academy kunnen zij toch internationale ervaring opdoen.

Maurice Cuypers noemt het een minor tussen binnenland en buitenland in. Cuypers is programmacoördinator bij de Hogeschool Management, Economie en Recht (MER). Hij zag dat de huidige manier voor bedrijfskundestudenten om internationale ervaring op te doen, via een stage of een minor in het buitenland van een heel semester, voor velen een stap te ver is.

Samen met propedeusecoördinator Michael Swachten Maurice Cuyperszette hij dit alternatief op, waarbij het verblijf in het buitenland veel korter kan zijn. Cuypers en Swachten kregen er onlangs een Fontys-internationaliseringssubidie voor.

Een paar weken geleden hebben ze de negen studenten die nu het programma volgen, meegenomen naar Parijs, waar ze meededen aan een internationale wedstrijd die draaide om de vestigingsplaats van een tweede hoofdkantoor van het internetbedrijf Amazon.

Voertaal Engels
“Het is belangrijk om ervaring op te doen in een internationale omgeving”, zegt Cuypers. “Ook als je helemaal niet van plan bent om later in het buitenland te gaan werken. In Brainport alleen al tref je zoveel internationale bedrijven aan, waar om te beginnen de voertaal Engels is en de collega’s uit alle windstreken komen.”​

Dat niet iedere student direct de koffers klaar heeft staan, begrijpt hij: “Ze hebben een druk leven en moeten al heel veel. Dit is een mogelijkheid om toch internationale ervaring op te doen, ook voor degenen die nog niet willen of durven. We hopen ze een eerste positieve ervaring te geven die naar meer smaakt.”

De Acceleration Academy werkt als volgt: de achttien weken van een semester worden opgedeeld in zes blokken van drie weken. De student heeft in deze minor de mogelijkheid om een deel in het buitenland te volgen. Voor elk blokje kan hij een bestemming kiezen, bij Fontys zelf of bij de meewerkende partners in de zogeheten Belco-alliantieprogramma: hogescholen in het Franse Bordeaux, Odense (Denemarken) en Lathi (Finland).

Maurice Cuypers
“Ze hebben een druk leven en moeten al heel veel. Dit is een mogelijkheid om toch internationale ervaring op te doen"
Maurice Cuypers

De programma’s zijn inhoudelijk verschillend - in Frankrijk gaat het bijvoorbeeld over marketing, waaronder winery,en in Finland over logistiek - maar de onderliggende competenties die de studenten meekrijgen zijn hetzelfde. De student betaalt de vlucht en het verblijf. Wie in Eindhoven blijft, komt door de uitwisseling van studenten ook in een international classroom terecht.

Welkom
Het programma staat open voor studenten van alle opleidingen van Fontys. “Een student op een verpleegkunde-opleiding zoekt het misschien niet direct in een verblijf van drie weken in Denemarken met als thema ondernemerschap en innovatie, maar kan misschien wel heel goed de competentie creatief denken, samenwerken of professioneel gedrag gebruiken. Zo iemand is gewoon welkom.”

De acceleratie zit hem erin, aldus Cuypers, dat de studenten in drie weken tijd, onder hoge druk een maximaal resultaat moeten neerzetten.

Megaklus
Er draaien nu negen Fontys-studenten mee in de pilot. Vanaf februari sluiten de laatste hogescholen zich aan en verwacht Cuypers dat verspreid over de verschillende landen, totaal zo’n tachtig studenten meedoen. Het is een megaklus om de inhoud en de start van de modules bij de verschillende hogescholen te synchroniseren.

Daarvoor heeft dit programma een Erasmus-subsidie gekregen van 350.000 euro. “We kunnen drie jaar vooruit met de ontwikkeling. Het is mooi als studenten op deze manier de internationale ervaring kunnen opdoen die ze hard nodig hebben.” [Debbie Langelaan]​