september

Aantal vwo’ers bij Fontys daalt

Landelijke trend: scholieren kiezen universiteit

Vwo’ers kiezen steeds minder vaak voor een studie bij Fontys. Voor het huidige studiejaar meldden zich slechts 655 vwo-scholieren aan. In ‘topjaar’ 2009 waren dat er nog ruim 1100. Vwo’ers vormen nu nog 5,4 procent van de inschrijvingen. Dat was 8,3 procent. Fontys volgt daarmee de landelijke trend.

Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) daalt in heel Nederland het aantal afgestudeerde vwo’ers dat kiest voor het hbo. Ze gaan vaker naar de universiteit. In 2004 ging nog ruim 15,3 procent van de vwo’ers naar het hbo, vorig jaar nog maar 8,6 procent. Bij Fontys steeg in die periode het aandeel vwo’ers onder de aanmeldingen eerst nog van 6,5 naar 8,3 procent. Daarna zette de daling in.

Studiekosten
“Studenten die twijfelen tussen hbo en wo, kiezen nu misschien sneller voor de universiteit”, denkt voorzitter Tariq Sewbaransingh van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Hij wijt dat aan de studiekosten, die studenten nu grotendeels zelf moeten dragen. Eerst hbo doen en daarna alsnog universiteit is daardoor een dure optie. Ook worden de toelatingseisen van universitaire masters steeds strenger, waardoor het volgens Sewbaransingh lastig is met een hbo-bachelor in te stromen.

Sewbaransingh vindt het jammer dat scholieren minder vaak voor de hogeschool kiezen. “Voor sommige vwo’ers is een hbo-studie iets dat heel goed bij hen past.”

Onderwijsminister Jet Bussemaker (PvdA) stoort zich aan de ontwikkeling dat ‘iedereen alleen maar hogerop wil’. Dat zei ze twee jaar geleden in de Volkskrant, en herhaalde ze deze week bij de opening van het academisch jaar op de Radboud Universiteit in Nijmegen. Bussemaker vindt het verkeerd dat veel scholieren met een vwo-diploma alleen de universiteit overwegen.

Uit de CBS-cijfers blijkt verder dat vrouwen vaker dan mannen voor het hbo kiezen. Het zijn vooral vwo’ers met een niet-westerse achtergrond die massaal naar de universiteit gaan: 82 procent. Bij autochtone vwo’ers is dat 74 procent. [Marten van de Wier]