Tilburg,
augustus

50 vragen over Tilburg

Tijdens de CityGame vandaag in Tilburg leren eerstejaars hun nieuwe domicilie beter kennen. “Ik doe nu nog alles via Google Maps”, zegt toekomstig SPECO-student Sven van de Voorde. “Zo’n rondleiding komt prima van pas.”

Tijdens de CityGame wandelen de Purple-deelnemers groepsgewijs langs Tilburgse hotspots. Denk aan De Spoorzone, De Piushaven en 013. Op elke locatie vullen de studenten een vragenlijstje in, waarbij bijvoorbeeld het aantal cd’s op de gevel van 013 moet worden geteld.

Organisatoren Sam van den Berg, Rosanne Donkers (l) en Vera van der Stelt (r)“In drie verschillende rondes doen vandaag zo’n 1200 studenten mee aan CityGames”, zegt mede-organisator Sam van den Berg (alumnus bij Fontys Academy for Creative Industries). “Vorig jaar deden we dit voor het eerst. Het is gewoon een laagdrempelige en leuke manier om kennis te maken met een stad.”

De deelnemers beantwoorden de vijftig vragen niet voor niks. “Voor de winnaars ligt er een cheque klaar van 100 euro. Dat geld is bedoeld voor de activiteitencommissie van de opleiding.”

Officiersopleiding
Student Sven van de Voorde moet nog even wachten voor zijn groepje vertrekt. Waarom koos hij voor SPECO? “Ik ben nogal sportief aangelegd en ook die economische context spreekt me aan. Eigenlijk wilde ik eerst de officiersopleiding gaan doen. Maar daaraan kon ik pas op zijn vroegst in 2020 beginnen.”

Na een jaartje werken, begint Sven (20) nu aan een studie bij Fontys. De student uit Hulst heeft ook al een kamer gevonden in Tilburg. “Ik heb er zin in en ga er iets van maken. Purple is in elk geval een fijn begin. Je leert mensen op een relaxte manier kennen. Het praat toch wat makkelijker als je een paar biertjes op hebt.”

M/V
Chantalle AlInmiddels is een ander groepje al onderweg naar 013. Het in roze t-shirts gehulde gezelschap is de aankomende klas 1A van SPECO. Het valt op dat de groep vooral uit jongens bestaat. “Ja, klopt”, licht vierdejaars student en ‘mamma’ Chantalle Al toe. “Dat is echt een SPECO-ding. Veel klassen tellen maar twee of drie vrouwen.”

Volgens Chantalle heeft de opleiding trouwens wel de ambitie om meer vrouwen te trekken. “Een paar maanden geleden zijn alle studenten gevraagd naar wat volgens ons de oorzaken daarvan zijn. Maar deze Purple-editie geeft nog een beetje het oude beeld te zien.”

Terwijl Chantalle mijmert over de M/V-verhoudingen op haar opleiding, tellen haar ‘kinderen’ de cd’s op de zijgevel van 013. Het zijn er… ontzettend veel. [Frank van den Nieuwenhuijzen]