Tilburg,
oktober

31 dagen dansen in de straten van Tilburg

Studenten Fontys geven voorstelling in garage

Oktober is Dansmaand in Tilburg. Met betaalde en gratis voorstellingen door heel de stad, in zowel theaters als op straat of bijvoorbeeld in garageboxen. Fontys Hogeschool voor de Kunsten werkt mee aan verschillende projecten. Bron ging langs bij de repetitie van een van deze projecten, Games of Sympathy, en maakte een filmpje.

Games of Sympathy is een dansuitvoering van dertig derdejaars studenten van de Fontys Dansacademie met de richting Theaterdans Uitvoerend. Het stuk is een samenwerking tussen drie choreografen; Eddy Becquard, Marc van Loon en Raymond Esterhuizen. Doordat er drie choreografen samen werken, zijn er drie verschillende stijlen zichtbaar. Bron vroeg aan de studenten hoe dit bevalt.

Dit jaar draagt de voorstelling de naam Games of Sympathy, maar de voorstelling Games is een terugkerend stuk tijdens de Oktober Dansmaand.​ Dit jaa
r wordt voor de vierde keer een performance onder deze naam opgevoerd. Ieder jaar zijn het derdejaars studenten die deelnemen. Het is een onderdeel binnen de opleiding. De studenten waren niet meteen enthousiast over deze opdracht, maar dit veranderde wel gedurende het project.

Andere uitvoeringen
Naast Games of Sympathy zijn er nog twee uitvoeringen waarbij Fontysstudenten betrokken zijn. Zo wordt de voorstelling Siri Loves Me uitgevoerd door studenten van Fontys Dance Academy, Vooropleiding Dans Maastricht en Tanzhaus NRW. Ook de voorstelling STRUIS is een productie van Academie voor Danseducatie van Fontys.

Oktober Dansmaand is een samenwerking van Theaters Tilburg, DansBrabant, De NWE Vorst, Fontys Hogeschool voor de Kunsten, Factorium en Kunstbalie.

De voorstellingen worden in de hele maand oktober opgevoerd in Tilburg op diverse locaties, waaronder De NWE Vorst en Theaters Tilburg. Hiervoor is een kaartje nodig. Maar een aantal voorstellingen spelen zich ook op straat af, zoals Siri Loves Me. Deze is te zien op het Pieter Vreedeplein en gratis te bekijken. [Renée de Kruif]

De video is gemaakt door Iris van de Rijt en Renée de Kruif.
Op de foto's: de studenten dansopleiding Keanu Sinnaeve en Nataly Orozco Mercado (beiden te zien in de video).