Tilburg,
september
2021

'Veel studenten lopen met hun ziel onder hun arm'

Veel meer studenten kampen sinds de coronacrisis met psychische problemen dan voorheen. Fontys zet daarom extra studentondersteuners in. In Tilburg is Rose Noël een van hen. Zij merkt al meteen dat de nood erg hoog is. Bron stelde haar vier vragen.

Samenvatting

Rose Noël werkt een dag in de week voor de Academie voor Beeldende Vorming van Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg en sinds vorige week is ze ook twee dagdelen per week aan de slag als studentondersteuner, bij Fontys Hogeschool Journalistiek (FHJ). Zij heeft ook een eigen coachingsbureau, La Cour.

Rose NoëlMoeten we jou zien als een psycholoog-light?
“Nee! Ik ben geen psycholoog. Je kunt me eerder vergelijken met een praktijkondersteuner in een huisartsenpraktijk. Bij FHJ zit ik tussen de slb’er (studieloopbaanbegeleider) en studentenpsycholoog in, om op een laagdrempelige manier zorg te verlenen. Dat kan op mentaal vlak zijn, maar ook bij psychosomatische klachten zoals buikpijn. Ik voer geen diagnostiek uit.

Het hoeft ook niet per se over een langdurige periode te gaan; een student die even niet lekker in zijn vel zit, kan ook bij me binnenlopen. Bij langdurige depressies of diepgewortelde trauma’s verwijs ik door naar de psycholoog.

Als iemand twijfelt over zijn studie, bekijk ik eerst of die persoon twijfelt aan zichzelf en zijn vaardigheden. In dat geval kunnen ze bij mij terecht. Zo niet, dan is een vervolgstap om met een decaan te bekijken wat dan wel een geschikte studie kan zijn.”

Is de nood bij studenten werkelijk zo hoog?
“Ja. Ik had gedacht dat het wel even zou duren voor de eerste studenten zich zouden melden. Maar mijn mailbox zat direct vol. Daar was ik echt verbaasd over. Deze functie was er natuurlijk eerder niet. En niet iedere student heeft een klik met zijn slb'er, laat staan dat ze in een online meeting willen vertellen hoe het met ze gaat.

Als ik ze er op de man af naar vraag, geven studenten aan al bijna een jaar met hun ziel onder de arm te lopen. Ik hoor vooral dat ze afgelopen winter, in november en december, in een enorme dip hebben gezeten. Ik merk dat ze het heel fijn vinden om nu weer naar hun opleiding te kunnen gaan.”

Moeten er niet gewoon meer studentenpsychologen komen?
“Je moet insteken op preventie. Wat ik van de studentenpsychologen heb begrepen, is dat er een enorme wachtlijst is. En dat er vragen komen die ook door een studentondersteuner al kunnen worden getackeld. Andersom heb ik al de vraag van een docent gehad die wilde weten wat hij aanmoet met een student met depressieve klachten.

We bekijken met een aantal studentondersteuners of we enkele workshops - normaal gesproken worden die door Fontys Helpt voor heel Fontys aangeboden - op de locaties zelf kunnen geven. Waarbij de studentenpsychologen hun expertise met ons delen. Dat zou een goede constructie zijn.”

Moeten andere instituten deze extra hulp ook inzetten?
“Ja, en bij diverse instituten gebeurt dit ook al op verschillende manieren. Sommige doen het al langer, andere zetten nu betaalde of vrijwillige extra krachten in. Maar ik vind dat we het verplicht zijn aan onze studenten.”
 [Tim Durlinger]

Inge van de Vorst
2021
Top. Wat fijn dat jij er bent, Rose. En laten we daarnaast - in het kader van positieve gezondheid - in alle (Fontys hoge)scholen plekken creëren waar studenten en medewerkers zelf en samen kunnen leren over autonomie en verbinding.
Margreet Van Schip
2021
Wat een goed initiatief en goed verwoord door deze stydentenondersteuner. Meer preventie, beter resultaat minder ggz problematiek.
Margreet Van Schip poh-ggz