september

Paramedisch grote winnaar van Denk Groter Prijs 2019

De één maakte een app en een game om logopedie-oefeningen voor kinderen minder saai te maken, de ander ontwierp een meetinstrument voor knieartrose. De één student, de ander medewerker. Daarmee is Fontys Paramedische Hogeschool de grote winnaar van de Denk Groter Prijs 2019 die werd uitgereikt vandaag.

De Denk Groter Prijs wordt ieder jaar tijdens de opening van het studiejaar uitgereikt aan één student en één medewerker voor een innovatief, maatschappelijk project. Uit de 22 inzendingen van 2019 zijn twee winnaars gekozen.

Melissa Verdel, studente aan Paramedische Hogeschool won met haar inzending ‘Mouth Game’. "Mouth game bestaat uit een bitje en een app die kinderen motiveert hun logopedie-oefeningen te doen. Spelenderwijs kunnen zij zo oefeningen doen als het klakken met de tong, zonder dat ze het gevoel hebben dat het een verplichting is. En ze kunnen levels unlocken, waardoor ze gemotiveerder zijn. En dat is natuurlijk goed voor de behandeling."

Saaie behandeling
Melissa Verdel ontvangt de Denk Groter Prijs voor studentenOro Myo Functionele Therapie (OMFT) is een behandeling binnen de logopedie die zich richt op het herstellen van een verstoord evenwicht in het functioneren van de spieren in en rond de mond. Naar schatting heeft in Nederland 75 procent van de kinderen OMFT nodig. Een probleem is dus dat zij de behandeling heel saai vinden.

Melissa is naar eigen zeggen 'heel tevreden' met de uitkomst. "Het is echt ongelooflijk dat ik gewonnen heb. Ik ben hier al twee jaar mee bezig, sinds ik brainstormde over dit idee. En vanaf het begin had ik er al vertrouwen in. Toen ik kennis maakte met de Denk Groter Prijs dacht ik: niet geschoten is altijd mis. En dan win ik zelfs." Met dit prijzengeld gaat ze waarschijnlijk een app ontwikkelen, zodat het project meteen het werkveld in kan.

Met die toekomstige app kan de logopedist voortgang bekijken (door een sensor in het bitje die in contact staat met de app) en levels ontgrendelen, zodat de kinderen stap voor stap de behandeling kunnen doorlopen.

Flinke investering
Van de Mouth Game is momenteel een eerste prototype ontwikkeld, de app moet nog ontwikkeld worden. Het ontwikkelen van een tweede prototype is een flinke investering. Melissa is daarom in gesprek gegaan met ict-studenten om hun expertise te gebruiken en zo de kosten te drukken.

Promotieonderzoek
In de categorie medewerkers is Tim Gerbrands van Paramedische Hogeschool de winnaar met zijn inzending ShoQR. ShoQR ontstond uit promotieonderzoek van Gerbrands naar kniebelasting bij mensen met knieartrose.

Tim Gerbrands won met zijn ShoQr."ShoQr staat voor 'shock' en quick & refined", vertelt de winnaar. "Het doel hiervan is om snel inzicht te krijgen in wat schokdempers met het lichaam doen. We weten namelijk heel veel over materialen, zoals dus bijvoorbeeld over zolen en schokdempende schoenen, maar we weten helemaal niet wat voor effect het op iedere persoon specifiek heeft."
Om mensen inzicht te laten krijgen in hoe belangrijk dit project is, vraagt Tim om eens van een tafel te springen met de knieën gestrekt. "Dat doet niemand natuurlijk, omdat je weet dat het niet goed is voor je lichaam."

Na een halfjaar kreeg dit project al voet aan de grond. "Ik heb het met en op studenten getest. En in de praktijk is het ook echt geland. Nu gaan we proberen ShoQr op de markt te brengen, zodat therapeuten en cliënten hier op korte termijn de voordelen van kunnen ervaren."

Supervet project’
De inzending van Tim wordt door een jurylid omschreven als een supervet project’. "Mooi om te ervaren was dat Tim in eerste instantie zelf niet in de gaten had dat hij erg waardevolle dingen aan het doen is rondom het proces en onderzoek van zijn project. De jury waardeert in het bijzonder de mooie samenwerking binnen Fontys", vertelt Jochem Goedhals tijdens de presentatie.

Belangrijke criteria voor de jury waren onder andere of de inzending vernieuwend of innovatief is, er ondernemerschap wordt getoond en er instituut overstijgende samenwerkingen met het werkveld zijn aangegaan. De jury beoordeelde de kandidaten op hun pitch, schriftelijk materiaal en op antwoorden op gestelde vragen. [Jacky Eickes]