september

Voor deze ict-alumnus bleek alleen programmeren niet genoeg

Naam: Herm Lecluse
Leeftijd: 23
Opleiding: ICT en Software Engineering in Venlo, diploma juli 2018
Werk: Junior Integration Engineer bij Inther Group in Venray, dat Warehouse Management Systems bouwt.

Veertig uur per week programmeren? Liever niet, besloot Herm Lecluse na zijn afstuderen als software engineer in Venlo. Hij ging op zoek naar een functie waar hij techniek en sociaal kon combineren, en werkt nu als Integration Engineer bij Inther Group. Hoe bevalt dat, en waar loopt hij tegenaan? In de serie ‘Eerste stappen’ interviewt Bron alumni van Fontys die net van school zijn.

Fotograaf: Ton ToemenWat doe je op een werkdag?
“Wij bedenken en leveren oplossingen voor opslag- en orderverzamelsystemen binnen grote distributiecentra. Dat zijn flinke systemen, waarbij verschillende disciplines aan bod komen, van fysieke techniekbouw tot softwarebesturing.

Mijn taak is om de overdracht tussen die disciplines te verbeteren. Daarnaast check ik of alles werkt. Voordat de opdrachtgever een project afneemt, is het mijn verantwoordelijkheid dat het systeem doet waar de klant om heeft gevraagd.

Hoe was de overgang van studie naar werk?
“In mijn afstudeerstage realiseerde ik dat ik geen veertig uur per week codes wilde schrijven. Ik wilde iets technisch doen, maar ook sociaal bezig zijn. Ik praat graag en ben ondernemend. Toen ik nog op school zat zeiden docenten ook al: ‘jij wordt geen software engineer’.

Daarom solliciteerde ik na mijn afstuderen op een projectmanagementfunctie, wat een vrij ongebruikelijke richting is voor een engineer. Maar het ging goed, en ik kreeg een contract aangeboden.

Het was wel even wennen om, naast het kantoorwerk, in een grote magazijnhal te werken. Maar het wende al snel. Ik kreeg al gauw veel vrijheid, en dat gaat me goed af. Ik ben ondernemend en doe mijn ding.”

Tevreden?
“Ja, ik zit hier echt op mijn plek. Ik ben heel divers bezig en kan niks doen zonder overleg met anderen op het werk. Ik heb veel contact met software-engineers en technici, maar ook met de salespersonen van opdrachtgevers. De ene dag begin ik om acht uur, de andere dag zit ik om vijf uur ‘s ochtends al in de auto, op weg naar de klant. En weer een andere dag zit ik gewoon op kantoor.”

Wat heb je in je opleiding gemist?
“Niks.” – En na diep nadenken nog steeds: “Nee, echt niks. Ik heb een super studententijd gehad en ik heb ook geen slecht woord over mijn opleiding of de lesstof. De hele afdeling van software engineering heeft een fijne sfeer. Met vragen kon je altijd de docentenkamer binnenlopen.

Wat ook wel zal hebben geholpen, is dat ik snel op mensen afstap als ik vragen heb. Daardoor kreeg ik altijd de hulp die nodig had. Misschien dat dat voor anderen anders is geweest.”

Nog ambities voor de toekomst?
“Diezelfde vraag kreeg ik in juli ook, vlak voordat ik mijn vaste contract tekende. Het lijkt me leuk om over een paar jaar een leidinggevende rol te hebben. Tegen die tijd heb ik meer ervaring, en zou ik het mooi vinden om een nieuwe generatie junioren te begeleiden.

Het contact met mensen maakt dit werk het leukste. Als ik te weinig met mensen zou praten, zou ik niet gelukkig worden.” [Eva Witte]