april

Een WK met robots, wat houdt dat precies in?

Groot, groter, grootst. Het wereldkampioenschap robotica in Houston, waar Team Rembrandts zich deze week bevindt, is geen flauw evenement. In een hal die duizenden vierkante meters telt laten 450 teams vol trots en enthousiasme hun robots strijden in wedstrijden. Allemaal heel leuk en indrukwekkend, maar wat houdt deze competitie nou precies in?

Als je met Team Rembrandts praat, passeren allerlei moeilijke en technische termen de revue. Toch proberen Laurens Hoogendijk en Mert Ates de uitleg zo simpel mogelijk te houden.

Ze vertellen dat FIRST, zoals het evenement heet, uit drie onderdelen bestaat. Je hebt de FIRST Lego League voor leerlingen van de basisschool, de FIRST Tech Challenge voor middelbare scholieren en de FIRST Robotics Competition voor oudere middelbare scholieren onder begeleiding van studenten.

LaurensTeam Rembrandts valt onder de laatste categorie. Het uit Eindhoven afkomstige team stapte afgelopen maandag in het vliegtuig richting het WK in Houston. De eerste dagen staan in het teken van voorbereiden, donderdag en vrijdag vinden de kwalificatierondes plaats. Als Rembrandts zich daarin weet te bewijzen, krijgen ze zaterdag een plekje in de grote finale.

Zes weken
Deelnemers van de competitie kregen begin dit jaar zes weken de tijd om een robot te maken. Is dat te doen? Ja, dat is te doen. “Heel veel dingen kunnen we vooraf al voorbereiden. Je weet – ongeacht wat de spelregels zullen zijn – dat een robot rond moet kunnen rijden”, legt Laurens uit.

De eerste stap is dus al ruim van tevoren gezet.  “Sterker nog: als we terugkomen beginnen we vrijwel direct met de voorbereidingen voor volgend jaar. We blikken terug op het afgelopen WK en kijken vooruit naar het volgende."

Compact en gelikt
Een robot ziet er, in tegenstelling tot wat veel mensen misschien denken, niet uit als een bewegend poppetje. “Ons exemplaar is oranje, zwart, compact en gelikt. Dat is de look waar we meestal voor gaan”, zegt Mert.

Mert“Bij iedere competitie zijn er andere eisen waar je exemplaar op technisch vlak aan moet voldoen. Dit jaar draait het grof gezegd om het schieten van ballen, het vangen van ballen en klimmen.”

Rollen verdelen
Van de ongeveer 25 Rembrandts-leden die in Houston aanwezig zijn, krijgt iedereen een eigen taak. “Sommigen zijn verantwoordelijk voor het besturen van de robot, anderen voor het onderhoud”, legt Laurens uit. “Maar je hebt ook mensen die foto’s en video’s maken of voor de communicatie zorgen.”

Dat de techneuten van Rembrandts regelmatig het stempeltje ‘nerds’ krijgen, vindt Laurens maar niks. “Daar is niets van waar. Zonder techniek kunnen we niks. Robotica wordt vaak als het ondergeschoven kindje gezien, maar eigenlijk zou het net als voetbal en basketbal onder de tak sport moeten vallen.”

Want dat is het volgens hem. Een sport. “Het is kei- en keihard werken. We maken lange dagen, korte nachten. We geven er een groot deel van onze vrije tijd voor op.”

Gaat dat zijn vruchten afwerpen? Oftewel: gaat Rembrandts net als in 2019 voor de wereldtitel? Met een klein twijfel in zijn stem: “Ik denk dat we de kwart- en halve finale wel kunnen halen, maar verder durf ik niet te dromen. Er kan heel veel gebeuren. Drie jaar geleden zagen we de titel ook niet aankomen.” [Karen Luiken]