januari

Deze prijswinnaars stellen student centraal

Speeches, prijzen en champagne

Wie staken er 2017 met kop en schouders bovenuit bij Fontys? Dat werd vandaag tijdens de nieuwjaarreceptie bij Fontys bekendgemaakt: Monique Hamers, beste docent; Janske Castelijns, beste masterscriptie en Evelyne Meens, beste promotieonderzoek. Bij alle drie staat de ontwikkeling van de student centraal.

Monique Hamers mag zich een jaar lang ‘beste docent van Fontys’ noemen. Hamers geeft les aan de Fontys Hogeschool voor Journalistiek in Tilburg. In een eerder interview met Bron zei ze over haar studenten: “Je moet ze zíen, in de gaten hebben waar ze staan in hun ontwikkeling en ze zaken aanreiken waarmee ze verder kunnen. Dat betekent altijd een individuele benadering.”

De jury, bestaande uit de studentengeleding van de Centrale Medezeggenschap, koos haar uit zes genomineerden. "Monique Hamers toont zich persoonlijk zeer betrokken. Zorgt dat de studenten zich competent voelen en vertrouwen hebben in zichzelf. Deze docent is didactisch sterk, transparant en aanspreekbaar voor studenten”’, aldus juryvoorzitter Bas van Helmondt.

Beste masterscriptie
Janske Castelijns, student Pedagogiek, schreef de beste masterscriptie van 2017. De scriptie gaat over hoe docenten ‘vanuit een coachende rol leerbevorderende feedback kunnen geven aan studenten’. Uit haar onderzoek blijkt dat door een positieve, coachende benadering - vooral veel vragen stellen en (inter)actief werken – de band met studenten hechter wordt en leerprestaties verbeteren.

“De impact op de eigen professionele omgeving is groot, bruikbaarheid en toepasbaarheid worden overtuigend aangetoond. Een zeer terechte prijswinnaar van de Masterprijs”, aldus Fontys-bestuurder Hans Nederlof, namens de jury van de onderzoeksprijs (onder leiding van prof.dr. Henk Garretsen van Tilburg University).

Onderzoeksprijs
Evelyne Meens won met haar promotieonderzoek ‘Individuele verschillen tussen studenten in relatie tot hun studie (keuze) succes’ de eerste prijs van de Onderzoeksprijs. Meens werkt bij de dienst Studentenvoorzieningen en deed een Fontys-breed praktijkonderzoek naar hoe studiesucces bij studenten kan worden verbeterd.

Ze ontwikkelde ook nieuwe ‘instrumenten’, zoals de Fontys Studiekeuzetest en de Startthermometer. De Fontys Studiekeuzetest helpt aankomende studenten bij het vinden van een geschikte opleiding. De Startthermometer is een reflectie-instrument dat eerstejaars studenten inzicht geeft in hun studiekeuze en ervaringen in de eerste weken. Het helpt ook de studieloopbaanbegeleider bij zijn werk en geeft instituten inzicht in waarom studenten twijfelen.

Nederlof had lovende woorden voor het onderzoek: “De impact van het onderzoek is groot. Eén van de instrumenten is al door 40.000 studenten gebruikt.”

Tweede en derde prijs
De Onderzoeksprijs kent ook een tweede en derde prijs. De twee prijs is gewonnen door Vincent Pijnenburg, van Fontys International Business School in Venlo. Hij deed promotieonderzoek naar hoe ruimtelijke ordening en planning in grensstreken beter kan. De titel van zijn onderzoek is dan ook: ‘Ontwerpstudie Niederrhein & Noord- en Midden-Limburg. Een toekomstperspectief voor het Grensland’.

‘De promotiestudie van Vincent Pijenburg is echt actie-onderzoek en dat dwingt respect af. Er zijn nog niet zo veel goede voorbeelden maar dit is er beslist één van. De resultaten van het onderzoek worden gebruikt in het onderwijs en in het lectoraat en er wordt goed aan de weg getimmerd. Dat is het vermelden waard omdat het daar nogal eens aan ontbreekt’, aldus het jury-rapport.

Verpleeghuis van de toekomst
De derde prijs ging naar een multidisciplinair team van drie Fontys-instituten: HRM & Psychologie, Mens en Gezondheid en Paramedische Hogeschool, vertegenwoordigd door Joost van Hoof. Dat team is al een aantal jaren bezig met het onderzoeks- en onderwijsprogramma ‘Verpleeghuis van de Toekomst’. Zij willen aantonen dat het verpleeghuis wél een plek kan zijn waar het fijn wonen en werken is.

Het onderzoek heeft een aantal concrete zaken opgeleverd, zoals een lespakket voor mbo, hbo en het werkveld. Samen met bedrijven is er een ‘thuisgevoelappartement’ bij Vitalis ontwikkeld en er is een handboek geschreven: ‘Het verpleeghuis van de toekomst is (een) thuis’. Daarnaast is op basis van de resultaten een werkboek gepubliceerd ‘Zoals thuis’, dat geschikt is voor professionals.

Volgens de jury is de relevantie van dit onderzoek duidelijk. “De betrokkenheid van vier instellingen, het bedrijfsleven en ook mbo-onderwijsinstellingen maakt indruk. Daarnaast wordt er met kennelijk gemak zowel op locatie als in onderwijsinstellingen gewerkt, een mooi beeld van de te verwachten ontwikkelingen in het hoger onderwijs. Dit soort goede voorbeelden geeft aan wat praktijkgericht onderwijs kan toevoegen aan de bestaande onderzoekstradities in Nederland”, aldus Nederlof. [Petra Merkx]

Foto Monique Hamers is van fotograaf Koen de Gussem.