september
2019

Blinde student Thom haalt alles uit het leven

Fontys-student Thom Kuus (22) werd twee jaar geleden door een ongeluk op het werk volledig blind. Waar anderen bij de pakken neer zouden zitten, is hij vastbesloten alles uit het leven te halen. "Toen ik na een paar weken weer bij bewustzijn kwam, dacht ik al vrij snel: ‘oké - en dóór’."

Die positieve instelling werpt zijn vruchten af: sinds anderhalf jaar is hij topsporter in het nationale para-roeiteam en vorig jaar pakte hij na een periode van revalidatie zijn studie Automotive Management in Eindhoven weer op.

Als je met Thom praat, zou je niet direct doorhebben dat hij blind is. Met zijn helderblauwe ogen kijkt hij je precies op ooghoogte aan. Door naar je stem te luisteren, weet hij waar hij moet kijken. Hulp krijgt hij van zijn hond Ozzy.

Thom Kuus
"Ook al zie ik niks meer, het leven is nog steeds mooi"
Thom Kuus

Tijdens het inladen van een vrachtwagen in het magazijn waar Thom twee jaar geleden werkte, kwam zijn hoofd klem te zitten tussen twee balken van een heftruck. Zijn schedel en oogzenuwen raakten zo Thom met zijn hond Ozzy.beschadigd dat hij zijn zicht volledig verloor. Ook zijn reukvermogen was weg.

“Toen ik na een paar weken weer bij bewustzijn kwam, dacht ik al vrij snel: ‘oké - en dóór’. Ik wilde niet bij de pakken neerzitten. Mijn vrienden en familie zijn letterlijk iedere dag bij me geweest, al die maanden dat ik aan het herstellen was. Dat heeft me echt op de been gehouden.”

Tijdens het revalideren werd Thom gespot voor het nationale para-roeiteam. “Het is een, zoals je dat noemt, gemêleerd gezelschap”, vertelt hij. Eén teamgenoot mist een hand, een andere heeft de spierziekte MS, iemand heeft een verlamming en weer een ander mist een onderarm.

Dat Thom niks ziet, is geen probleem: “Roeien is heel erg voelen. Sterker nog: ziende roeiers krijgen wel eens de oefening om met hun ogen dicht te roeien en te voelen wat de boot doet. Ik zit op slag, dat betekent dat iedereen naar mijn rug kijkt en mijn tempo volgt.”

Alsof acht keer per week trainen nog niet genoeg was, besloot Thom na ruim een jaar van revalidatie ook zijn studie Automotive Management weer op te pakken.

Thoms Studieloopbaanbegeleider Mark Lemmen vertelt: “We hadden geen idee hoe we dat moesten aanpakken of hoe ingewikkeld het zou worden. Maar alle docenten waren het eens: Thom is onze student en die gaan we helpen, klaar. We zien gaandeweg wel wat wel en wat niet werkt. En dat gaat eigenlijk heel goed.”

Thom Kuus
"Ik kan niet meer spontaan bier gaan drinken met vrienden"
Thom Kuus

Al was het ongeluk een klap, Thom blijft bewonderenswaardig positief. “Ik kan niet meer autorijden of zelfstandig fietsen, ben een stuk afhankelijker van anderen, en kan niet meer spontaan bier gaan drinken met vrienden tot diep in de nacht.

Natuurlijk heb ik het daar soms moeilijk mee en lig ik wel eens een potje te janken in bed. Maar het zit niet in mijn karakter om bij de pakken neer te zitten. Het leven is nog steeds mooi, ook al zie ik niks meer. Ik heb zoveel bijzondere mensen ontmoet sinds het ongeluk, ik roei voor mijn land, ik studeer en ik heb een hele goede band met mijn familie en vrienden.” [Eva Witte]

Dit artikel verscheen eerder in Bron Magazine, een eenmalige uitgave voor eerstejaars.

Henk en Mirjam van Luijtelaar
Trots op je Thom!!! Zet hem op
Marijke Roest
2019
Het blijft en is allemaal indrukwekkend Thom. Je bent een kanjer en voorbeeld voor velen.
Ayşe Demir
Thom,
Weer zo een ontroerend en prachtig inspirerend verhaal...
We zijn zo trots op je! En graag volgen we jou
Nicole Linders
2019
Je bent een topper Thom !
Marij van den Munckhof
2019
Héél bewonderingswaardig hoe je je leven weer opgepakt hebt na zo'n heftig ongeluk! Hoop dat je vrienden je vaak meenemen om een biertje te gaan drinken ☺ ook wens ik je héél veel succes met je studie, maar natuurlijk ook met roeien. Het ga je goed Thom!