Venlo,

Lectoraat sleept Europese subsidie 1,1 miljoen naar binnen

Fontys International Business School krijgt met drie partnerscholen 1,1 miljoen Europese subsidie voor een mentorproject. Daarin gaan ambitieuze Duitse en Nederlandse studenten acht maanden samenwerken met mentoren bij bedrijven aan de andere kant van de grens.

Het project ‘High Potentials Crossing Borders’ is een initiatief van Mariska van der Giessen, lector International Business and Management in Euregional Perspective. De kick-off van het project is donderdagmiddag op de Fontys-campus in Venlo.

Netwerk opbouwen
“We willen studenten de kans geven om al tijdens de studie een netwerk op de bouwen in de regio, aan beide kanten van de grens”, zegt Van der Giessen. Bedrijven geeft het de kans om jong talent te spotten. Van der Giessen is ‘heel erg blij’ met de Europese subsidie. “Dit geeft de samenwerking in de regio een enorme boost.” Het geld, afkomstig uit het INTERREG-programma, maakt het project de komende drie jaar mogelijk.

Het project is een samenwerking tussen Fontys en Zuyd Hogeschool in Nederland, en Hochschule Düsseldorf en Hochschule Niederrhein in Duitsland. Iedere school laat jaarlijks twintig studenten instromen. Zij moeten klaar zijn met hun propedeuse en hun aanmelding schriftelijk motiveren.

De tachtig studenten volgen in de zomer drie weken een gezamenlijk programma met seminars, opdrachten en activiteiten. Voor de mentorfase daarna zijn slechts twintig plaatsen beschikbaar. Studenten kunnen kiezen of ze doorgaan. Ze leggen dan eerst een assessment af.

Speeddate
“Daarna selecteren de studenten hun mentoren, niet andersom”, benadrukt Van der Giessen. Dat gebeurt in oktober ‘in een pitch- of speeddate-achtige setting’. De mentoren komen uit het midden- en kleinbedrijf. Van der Giessen heeft er al veertig, maar zoekt er meer, om de studenten een ruime keuze te gunnen.

Mentoren en studenten zien elkaar ministens twee keer per maand. Hoe ze het programma invullen, kunnen ze samen bepalen. “Studenten kunnen bijvoorbeeld meedenken over bepaalde problemen of meegaan naar zakelijke afspraken. Het gaat erom dat ze een kijkje achter de schermen krijgen”, stelt Van der Giessen.

Een medewerker van de Europese Commissie was volgens de lector ‘laaiend enthousiast’ over het project. “‘Na zo’n blik over de grens, is voor studenten de drempel weg om in het buitenland te solliciteren’, zei hij.” [MvdW]

Aanmelden voor de kick-off kan via fibs-crossingborders@fontys.nl. Ook studenten die niet bij de kick-off aanwezig kunnen zijn, kunnen solliciteren voor een plek in het project.

(foto: Ton Toemen)