maart
2021

Online platform draagt bij aan een duurzaam Fontys

Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema, ook binnen Fontys. Om de duurzame plannen van de instelling meer onder de aandacht te brengen en er samen over in gesprek te kunnen gaan, is onlangs het platform Fontys for sustainability  gelanceerd.

Op deze website zijn verhalen, podcasts, blogs en activiteiten te vinden die allemaal in het teken staan van duurzaamheid binnen Fontys. “Het idee voor het platform is ontstaan vanuit de duurzaamheidsagenda van Fontys”, vertelt Agnes Otten, adviseur van de Dienst Huisvesting en Facilitaire Zaken.

Agnes OttenInspiratiebron
De duurzaamheidsagenda heeft onder meer als ambitie om de totale bedrijfsvoering van Fontys te verduurzamen en een inspiratiebron te zijn voor studenten en medewerkers. Het online platform is opgezet met het oog op dat laatste.

“De oproep is echt om je verhaal te delen. We staan aan het begin met dit platform en het is een groeimodel”, zegt Otten. “Uiteindelijk moet het een portaal worden waar iedereen terecht kan voor alles wat met het thema te maken heeft.

De website dient als podium voor alles wat er gebeurt op het gebied van duurzaamheid en circulariteit. "Het is een centrale plek met een database aan relevante informatie", maakt Otten duidelijk.

Duurzaamheidsambassadeurs
"Om studenten en medewerkers echt enthousiast en actief te krijgen, moeten we meer doen dan alleen het zenden van informatie. Daarom hebben we gekozen voor een interactief platform. We hebben duurzaamheidsambassadeurs van Fontys aangewezen die er relevante informatie op kunnen plaatsen." De Fontys-gemeenschap kan daarop reageren en zelf vragen stellen of met ideeën komen.

Otten vertelt dat ze hoopt een beter beeld te krijgen waar duurzaamheid binnen Fontys plaatsvindt. “We willen weten welke instituten al acties hebben ondernomen op het gebied van de sustainable development goals (duurzaamheidsdoelstelling van de Verenigde Naties, red.) binnen Fontys.”

Duurzaamheid kent bij Fontys vele gezichten.Vele gezichten
Duurzaamheid kent inmiddels vele gezichten binnen Fontys. Zo is de nieuwbouw van R10 in Eindhoven een duurzaam gebouw met zonnepanelen, heeft het een computergestuurd waterdak als koelsysteem en is het aardgasloos.

Daarnaast is het voorzien van hergebruikt meubilair. Ook het nieuwgebouwde P8 in Tilburg is een pand vol toepassingen op dit gebied.

R10 in Eindhoven kwam in plaats van gebouw R1. “De sloop van R1 werd in plaats van een traditionele aanpak een circulaire werkwijze. Veel van het verwijderde materiaal gaat niet verloren. En de inrichting van het gerenoveerde Nexus-gebouw op de TU/e-campus in Eindhoven bestaat uit zoveel mogelijk hergebruikte materialen van gebouw R1”, weet Otten.

Elektrische deelauto’s
Maar medewerkers kunnen zelf ook een bijdrage aan duurzaamheid leveren. Wie moet pendelen tussen Fontys-locaties kan kiezen uit een twintigtal dienstfietsen en voor langere afstanden is sinds kort het systeem Amber met elektrische deelauto's beschikbaar.

Verder is Fontys ook bezig met het reduceren van CO2-uitstoot. Otten: “We werken met een routekaart klimaat van Fontys. Met dat stappenplan werken we toe naar 50 procent minder CO2- uitstoot van de gebouwen. Dat is een nationale doelstelling, maar wij als onderwijsinstelling willen daar ook aan voldoen.”

Uiteindelijk is het plan dat zoveel mogelijk informatie over verduurzaming en de kansen daarvoor binnen Fontys op Fontys for Sustainability komen te staan. Momenteel staan er al een paar verhalen op de website. Het is de bedoeling dat de site zich steeds meer vult met informatie en ervaringsverhalen. [Sanne van der List]

Harold Benten
March
2021
De opleiding Elektrotechniek gaat na de zomervakantie van start met 3 thema's. Een van deze thema's is "Sustainability and smart living". Wij nodigen het platform uit om bij ons onderwijs en onze projecten mee te kijken.

Eugene Thijssen
March
2021
Ik wens het platform veel succes toe. Vanuit de minor Circulaire Economie zullen we proberen inspirerende bijdragen te leveren.