Met big data kun je dumping van drugsafval voorspellen

door Debbie Langelaan

Met big data kun je - ongeveer - voorspellen waar illegale drugsfabrikanten hun afval zullen dumpen. Met een fietsgame kun je revaliderende kinderen hun oersaaie en loodzware oefeningen spelenderwijs laten volbrengen. Met wearables kun je ouderen in een verzorgingstehuis stimuleren om te bewegen. En met 3D-printing kun je een enkelsteun tot op de millimeter op maat maken.

Het zijn zomaar enkele voorbeelden die de revue passeren vanmiddag in de Sporthogeschool tijdens de bijeenkomst 'Fontys meets mkb'. Tientallen ondernemers uit de regio, vooral uit het netwerk van Sport en Innovatie van deze hogeschool, maken op deze manier kennis met Fontys als mogelijke samenwerkingspartner. Ze zien, aan de hand van voorbeelden van ondernemers die hen voorgingen, wat Fontys voor hen kan betekenen. En ook: wat het voor studenten en anderen binnen Fontys betekent om niet aan theoretische, maar aan echte opdrachten te werken.

Volgens Victor van der Linden van het Centrum voor Ondernemerschap van Fontys is het precies die praktijkgerichtheid waardoor de gemiddelde hbo-student gemotiveerd raakt. ''We noemen studenten die hier binnenkomen, niet voor niets weleens havo-6. Ze zijn vaak in zichzelf gekeerd, zitten al gauw in een routine van lessen volgen, toetsen doen, herkansingen halen. Dat is niet hun schuld, maar de onze: nog vaak is dat het stramien dat wij ze bieden. Daarmee haal je het eigen initiatief weg. Wij zien dat de blik naar buiten gaat zodra wij ze koppelen aan een onderneming.''

Geen succesverhalen
De voorbeelden, niet gepresenteerd door studenten maar steeds een 'tandem' Fontys/bedrijf, spreken in ieder geval tot de verbeelding. De gastheren beloven 'niet enkel succesverhalen', maar iedereen wil toch graag laten zien hoe vruchtbaar de samenwerking is en hoe goed de studenten het doen.

Zo vertellen sportlector Steven Vos en Coen Louwerijssen van het bedrijf 2M enigineering uit Valkenswaard hoe een eenvoudige beweegtracker uitgroeide tot een 'personal trainer', getest in een 'living lab' in de vorm van een verzorgingstehuis. Vos: ''Onze studenten hebben koppig doorontwikkeld tot we de kwaliteit hadden die we nodig achten voor dit systeem.''

Sjef van Gastel, onderzoeker bij het Centre of Expertise High Tech Systems and Materials (HTSM) van Fontys, zoekt samen met familiebedrijf Buchrnhornen naar nieuwe producten in de orthopedie. Johan Cederhout, technisch directeur van het bedrijf, vertelt hoe binnenkort zes studenten hun oplossing presenteren voor zijn vraag: ontwikkel een voorziening voor het stabiliseren en ontlasten van een aangedaan enkelgewricht. De studenten hebben 3D-printing tot hun beschikking, en bovendien, volgens Van Gastel, een jong brein dat nog geen last heeft van 'denkblokkades'. Van Gastel en Cederhout verwachten verrassende voorstellen.

Idee Brouwerij, een bedrijf dat 'speelse technische' oplossingen bedenkt, trok al eens veel aandacht door op het Lowlands festival via een game in beeld te brengen hoe besmettingen tussen mensen verlopen. Op grote schermen konden bezoekers volgen hoe ze tot zombie werden verklaard zodra ze tien seconden op enkele meters van een 'besmet' persoon kwamen. ''Op dit moment werken Fontys-studenten voor ons aan een game voor kinderen met een hersenafwijking die moeten bewegen om hun motoriek op gang te brengen'', vertelt Rob Tieben van het bedrijf. ''De oefeningen zijn zwaar en saai, in spelvorm worden ze een stuk leuker.''

Niet alleen mkb-bedrijven, ook de overheid kan profiteren van samenwerking met Fontys. Marloes de Bruin van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS, op de foto naast lector Gerard Schouten) schetst hoe groepen studenten, met big data van het CBS, adviezen hebben uitgebracht aan de provincie Noord-Brabant.
Eentje ging over de beste plekken om snelfietspaden aan te leggen; daarvoor hebben ze het fietsverkeer op een flink aantal routes onderzocht. En het andere ging dus over het dumpen van drugsafval. ''Op basis van allerlei gegevens rond vorige dumpingen hebben ze getracht een patroon te ontdekken", zegt De Bruin. De studenten keken naar tijdstip, lichtsituatie, locaties en tal van andere factoren. Ze hebben uiteindelijk aanbevelingen gedaan waarmee de politie de pakkans van drugscriminelen kan vergroten.